Aktualności

Najnowszy Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna" edycja Q2/2023

Sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła o ponad 20%
W pierwszym kwartale 2023 roku na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 123 tys. nowych samochodów osobowych – o 21% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Pozytywny trend odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych (+19,2%), przyczep i naczep (+2,2%) oraz motocykli (+17%). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 roku w Polsce zarejestrowano 54 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39% więcej niż rok wcześniej. Fabryki motoryzacyjne w Polsce rozpoczęły rok 2023 z bardzo dobrym wynikiem – wyprodukowano o 65% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
W pierwszym kwartale 2023 roku odnotowaliśmy najlepsze wyniki w rejestracjach i produkcji pojazdów od dłuższego czasu. Rejestracje samochodów osobowych wzrosły o ponad 20% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podobny wzrost jest widoczny w segmencie samochodów ciężarowych, zaś rejestracje samochodów dostawczych utrzymały się zasadniczo na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. Należy podkreślić, że klienci instytucjonalni zarejestrowali o 23% więcej pojazdów niż w zeszłym roku, a rejestracje przez klientów indywidualnych wzrosły o 16%. Te wyniki pokazują, że obawy o dalszy spadek rynku w efekcie spowolnienia gospodarczego na szczęście nie okazały się uzasadnione.
W rejestracjach nowych samochodów wszystkich kategorii bardzo wyraźnie widać trend przechodzenia na nisko- i zeroemisyjną mobilność. Szczególnie w segmencie premium pojazdy bateryjne i hybrydy plug-in notują bardzo wysokie wzrosty. Uwzględniając jednak fakt, że dzięki decyzjom władz europejskich i krajów członkowskich UE, Europa jest liderem w przechodzeniu na te napędy, należy się spodziewać, że pojazdy nisko- i zeroemisyjne będą sukcesywnie zwiększały swój udział w rynku w ciągu najbliższych miesięcy i lat – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Zapraszamy do zapoznania się ze skrótem Raportu: Raport KPMG i PZPM_Branża motoryzacyjna Q2/2023

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - kwiecień 2023 r.

Kwiecień: -0,7% r/r; styczeń – kwiecień: +13% r/r

W kwietniu 2023r. zarejestrowano 2 723 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. nieznacznie mniej niż przed rokiem (-0,7%) i mniej niż w marcu br. (-23,5%).

Ostatni miesiąc przerwał serię wzrostów pojazdów użytkowych pow. 3,5t trwającą od sierpnia 2022r (z wyjątkiem spadku w grudniu) do marca br. Wynik kwietnia był niemalże identyczny jak w kwietniu rok temu (-0,7%, -19 szt.). Wcześniej zanotowano 8,2% wzrostu w styczniu, 16,2% w lutym i 27,9% w marcu br.

Rynek nowych autobusów wzrósł o 8,3% r/r po styczniowym spadku (-38,5%) oraz lutowym wzroście (+6,1%) i osiągnął rezultat 144 szt.
W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w KWIECIEŃ 2023 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Rejestracje używanych samochodów 04 2023

KWIECIEŃ    -7,3%  r/r;  STYCZEŃ-KWIECIEŃ   -4,7% r/r

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce w KWIETNIU 2023  roku . Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Najnowsze dane o rejestracjach samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t kwiecień 2023r.

Rejestracje 2023r: Kwiecień -0,3% ; styczeń – kwiecień +13,2%

W kwietniu 2023r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t była najniższa od początku br. i śladowo niższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku o 0,3%. Od początku 2023r. zarejestrowano 178 485 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 13,2% wi ę cej (+20 818 szt.) niż w tym samym okresie 2022 roku.
Rejestracje według rodzaju paliwa - w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w kwietniu br. 5 404 klasyczne hybrydy (ozn. HEV) tj. mniej niż rok wcześniej (-9,4% r/r) i 6 626 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+8,2%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 230 szt. (+54,9%), a hybryd plug-in (PHEV) 1 162 (+44%). Samochody z klasycznym napędem benzynowym (16 231 szt.
-0,2%) zajęły 45,7% rynku i straciły r/r 0,9 pkt. proc. Diesle stanowiły 10,7% (3 803 szt. -8%) wobec 11,9% rok wcześniej. Wszystkie HEVy oraz 65% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 35% miękkich hybryd miała silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 2,8% miało silnik Diesla.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy wstępne zestawienia o rejestracjach nowych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t. Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z CEP. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników spalinowych do pojazdów mechanicznych

Opublikowane przez GUS marcowe dane dotyczące produkcji po raz kolejny w tym roku przyniosły trochę pozytywów. W ostatnim miesiącu we wszystkich segmentach z wyjątkiem autobusów mogliśmy zaobserwować wzrosty rok do roku. W przypadku samochodów osobowych i ciężkich ciężarowych zwyżki były trzycyfrowe, z tym że baza do porównania była bardzo niska. Z kolei produkcja autobusów w ostatnim miesiącu zakończyła się wynikiem nieznacznie niższym niż rok wcześniej. Można zatem stwierdzić, że osiągnięte rezultaty napawają optymizmem. Zwiększenie produkcji zanotowały również silniki do samochodów spalinowych.
W marcu liczba wyprodukowanych samochodów osobowych była wyższa niż rok wcześniej o 16,5 tys. szt. tj. o 113,8% r/r, przy wyprodukowanych 31 tys. aut. W porównaniu do lutego br. wzrost wyniósł 49%. Narastająco w okresie styczeń – marzec br. produkcja wzrosła o 42,9% r/r do 72,6 tys. aut. Poziom odniesienia był jednak bardzo niski.
Produkcja samochodów ciężarowych wyraźnie zwiększyła się trzeci miesiąc z rzędu, osiągając 29 646 aut. Jest to więcej o 29,6% niż w lutym br., i o 238,8% więcej w porównaniu do analogicznego miesiąca 2022r. W ciągu pierwszych 3 miesięcy 2023 roku wzrost wyniósł 95,6% r/r do 73 580 sztuk.
Produkcja autobusów wyniosła w marcu 494 szt. co oznacza lekki spadek o 2,4% r/r. W porównaniu do lutego br. jest to jednak więcej o 29 szt. (+6,2% r/r.). W okresie styczeń-marzec br. odnotowano wzrost o 12,1% r/r do 1 288 sztuk.
Produkcja silników do pojazdów mechanicznych urosła o 57,0% w stosunku do roku ubiegłego. Przekłada się to na 237 tysięcy sztuk wyprodukowanych w marcu br. Silniki Diesla odpowiadają za ok. 85% tej liczby. W porównaniu do poprzedniego miesiąca w polskich zakładach zmontowanych zostało o 51 tys. silników więcej (+27,4%). Narastająco w okresie styczeń-marzec 2023 z taśm zjechało 625 tys. silników, o 33,0% więcej niż w analogicznym okresie 2022.

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. produkcji pojazdów samochodowych i silników spalinowych w Polsce w MARCU 2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Głównego Urzędu Statystycznego

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

EKG Katowice 2023

Europejski Kongres Gospodarczy właśnie się rozpoczął. Jest miejscem wielu ciekawych dyskusji o energetyce i przyszłości transportu z udziałem kluczowych ekspertów z branży.

W jutrzejszych panelach weźmie udział Jakub Faryś  Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

  • o godz. 9:30 obędzie się debata pt. "Motoryzacja bez spalin" . Biorąc pod uwagę skład panelu można spodziewać się bardzo ożywionej i interesującej dyskusji o przyszłości motoryzacji w Europie w świetle ostatnich zmian legislacyjnych. Paneliści:  Tomasz Bęben, Adam Krępa, Mariusz Deląg, Bartosz Kubik, Kasia Sobótka, Piotr Zaremba. Panel poprowadzi Piotr Myszor.
  • o godz. 11:30 odbędzie się panel pt. "Regulacje w międzynarodowym handlu i ekspansji" moderowany przez Sławomira Czajkę. Wezmą w nim znani eksperci: Artur Bartoszewicz, Janusz Piechociński, Marek Wąsiński, Kamil Sobolewski, Łukasz Grabowski, Łukasz  Śmigasiewicz. Będą oni dyskutować o polityce UE w zakresie regulacji celnych, umowach o wolnym handlu, ochronie środowiska oraz ochronie rynku na świecie i w Europie. Poruszą też kwestię regulacji, które mogą ułatwić przepływ strategicznych surowców i komponentów.

ZAPRASZAMY!!!

BRIEFING Prasowy ON-LINE_NAGRANIE

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z BRIEFINGU PRASOWEGO:
Podczas spotkania Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego opowiedział między innymi 

  • Co oznacza zeroemisyjna mobilność dla sektora motoryzacyjnego i kierowców? Kto o niej decyduje?
  • Jak decyzje organów UE przełożą się na rzeczywistość motoryzacyjną w Polsce i Europie?
  • Co oznacza pierwszy dobry kwartał 2023 roku w branży motoryzacyjnej na tle wyników roku 2022?
  • Jak w praktyce wygląda proces stanowienia prawa o transformacji na zeroemisyjne napędy?

LINK do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=2tWiqW5DZkI

Rejestracje autobusów - MARZEC 2023r.

Nowe autobusy   Luty (+6,1r/r);  Styczeń - Luty (-19,7%)

W marcu 2023 r. w Polce zarejestrowano 144 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 11 sztuk więcej niż przed rokiem (+8,3% r/r) i zdecydowanie więcej niż w lutym br. (+57 szt.), kiedy polscy przewoźnicy zakupili zaledwie 87 takie pojazdy (+65,5% m/m).
Razem od początku roku daje to skumulowany rezultat 295 szt. (-24 szt. / -7,5% r/r).
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w  MARCU 2023 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.

Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.