I H 2025

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w I połowie 2025 r: dostawcze do 3,5t: -13,2%; ciężarowe powyżej 3.5t: -15,4%;  autobusy: -4,4 %.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE

Pierwsza połowa 2025 r. okazała się trudna dla rynku pojazdów użytkowych w UE, ze względu na znaczne spadki rejestracji na kluczowych rynkach, w i tak już wymagającym otoczeniu ekonomicznym. Podczas gdy udział pojazdów ładowanych elektrycznie zwiększył się, trajektoria wzrostu nadal nie jest wystarczająco szybka, ponieważ absorpcja rynkowa jest nadal hamowana przez brak podstawowych narzędzi wsparcia.

Liczba rejestracji nowych vanów w UE obniżyła się o 13,2%, przy czym do spadku przyczyniły się trzy największe rynki. Niemcy doświadczyły największego załamania na poziomie 14,7%, a następnie Francja (-12%) i Włochy (-11,7%). Z kolei w Hiszpanii odnotowano wzrost rejestracji o 11,2%.

Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE również skurczyła się o 15,4%, do poziomu 155 367 sztuk. Główną przyczyną tej sytuacji był 14,5-procentowy spadek liczby rejestracji ciężkich samochodów ciężarowych oraz 20-procentowy spadek liczby rejestracji średnich samochodów ciężarowych. Na wszystkich głównych rynkach odnotowano zmniejszenie sprzedaży, przy czym w Niemczech (-27,5%), Francji (-18,8%), Hiszpanii (-13,6%) i we Włoszech (-13,3%) redukcje były dwucyfrowe.

Chociaż w nieco wolniejszym tempie, nowe rejestracje autobusów w UE obniżyły się w porównaniu z pierwszym półroczem 2025 r., osiągając łącznie 18 123 sztuki. Spośród głównych rynków, Włochy zaliczyły gwałtowny spadek (-24,5%), wyprzedzając Hiszpanię (-10,7%), Francję (-8%) i Niemcy (-3,2%). Z drugiej strony, rynki takie jak Szwecja (+222,4%) i Belgia (+76,7%) osiągnęły imponujące wzrosty.

 SAMOCHODY CIĘŻAROWE do 3,5 t - "dostawcze"

Liczba rejestracji obniżyła się jednak o 15,6% do 598 001 sztuk, co przekłada się na 82% udział w rynku (spadek z 84,3% w pierwszej połowie 2024 r.). Modele benzynowe straciły 29,8%, odpowiadając za 4,9% udział.

Samochody dostawcze z napędem elektrycznym zapewniają sobie obecnie 9,5% udział w rynku, wobec 5,8% w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba rejestracji hybrydowych samochodów dostawczych zwiększyła się o 7,1%, ale ich udział w rynku wyniósł zaledwie 2,6%. 

SAMOCHODY CIĘŻAROWE pow. 3,5 t - "ciężarówki"

Diesel utrzymał swoją dominację na rynku samochodów ciężarowych w pierwszej połowie 2025 roku. Ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 93,6% nowych rejestracji w UE, pomimo zmniejszenia wolumenu o 15,4% w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku. Ciężarówki z napędem elektrycznym odpowiadają obecnie za 3,6% udział w rynku, wobec 2,1% w ubiegłym roku. Holandia przewodziła tej ekspansji ze wzrostem o 187,6% w pierwszej połowie 2025 r., co stanowi prawie jedną piątą rejestracji ciężarówek z napędem elektrycznym w UE

AUTOBUSY pow. 3,5 t.
Udział rejestracji autobusów elektrycznych w UE wzrósł z 16,4% w pierwszej połowie 2025 r. do 21,6%. Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały imponujący 105,2% wzrost, podczas gdy Belgia osiągnęła drugą co do wielkości liczbę rejestracji, 523 autobusy elektryczne w porównaniu ze 110 w 2024 roku. Rejestracje autobusów hybrydowo-elektrycznych zmniejszyły się dwucyfrowo o 35,5%, co odpowiada za 6,9% rynku. Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla skurczyły się o 6,7%, z 64,7% udziałem w rynku, wobec 66,2% w analogicznym okresie ubiegłego rok

źródło: acea.auto

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania:
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.