Australia - Lane filtering
Jazda pomiędzy samochodami jest 6-krotnie bezpieczniejsza, niż stanie w korku.
Lane filtering
To w wielu krajach nadal dość kontrowersyjna praktyka przemieszczania się jednośladów wśród innych pojazdów poruszających się w korkach. Pojawia się wiele dyskusji na temat czy praktyka ta jest i powinna być legalna i czy jest bezpieczna. W poszczególnych państwach podejście do tej kwestii jest dość zróżnicowane.
Czym jest Lane filtering?
Lane filtering – ma miejsce, gdy motocyklista porusza się równolegle do pojazdów stojących w korku, lub poruszających się powoli (mniej niż 30 km/h).
Co motocykliści powinni wiedzieć o „Lane filtering”:
• zasada ma zastosowanie tylko, gdy pojazdy poruszają się wolniej niż 30 km/h;
• można z niej korzystać tylko gdy jest to bezpieczne i przy przestrzeganiu wszystkich przepisów drogowych;
• zasada nie ma zastosowania obok krawężnika, zaparkowanych pojazdów oraz w strefach szkolnych;
• nie powinno stosować się tej zasady wokół autobusów i pojazdów ciężarowych;
• motocykliści załapani na korzystaniu z tej zasady w szybszym ruchu ulicznym zostaną ukarani grzywną i trzema punktami karnymi;
• motocykliści powinni zawsze zwracać uwagę na pieszych i rowerzystów.
Co powinni wiedzieć inni kierowcy:
• uważnie rozglądać się za motocyklistami;
• nie powinni świadomie poruszać się na drodze motocyklisty, korzystającego z „lane filtering”.
Co powinni wiedzieć piesi:
• uważnie rozglądać się za motocyklistami;
• powinni starać się przecinać drogę motocyklistom jedynie w wyznaczonych miejscach (na przejściach dla pieszych i sygnalizacji świetlnej).
Zasada została wprowadzona do przepisów drogowych w Australii w 2014 roku.
Filmik obrazujący na czym polega „lane filtering”
Kampania promująca „lane filtering”
Źródło: http://roadsafety.transport.nsw.gov.au
(Wydział Transportu Publicznego Nowa Południowa Walia)