Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce na podstawie danych GUS - PAŹDZIERNIK 2025
Dane GUS pokazują wyraźne różnice w trendach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego.
SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r: październik –30,9% ; styczeń–październik
+7,1%
W październiku 2025 r. w Polsce wyprodukowano 10,5 tys. samochodów osobowych, co oznacza spadek o 30,9% r/r (15,2 tys. w październiku 2024 r.).
W okresie styczeń–październik 2025 r. produkcja wyniosła 86 tys. szt., czyli aż o 55,9% mniej niż rok wcześniej (195,1 tys. w analogicznym okresie 2024 r.).
Segment samochodów osobowych wciąż znajduje się w bardzo trudnej sytuacji – wolumen produkcji utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie, nienotowanym od początku XXI wieku.
SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI DO NACZEP
zmiana r/r: październik –11,5% ; styczeń–październik
–4,1%
W październiku 2025 r. w Polsce wyprodukowano 28 tys. samochodów ciężarowych i ciągników, co oznacza spadek o 11,5% r/r (31,6 tys. w październiku 2024 r.).
W okresie styczeń–październik 2025 r. produkcja przekroczyła 260 tys. szt., czyli o 4,1% mniej niż rok wcześniej (286,7 tys. szt. w tym samym okresie 2024 r.).
Mimo utrzymującej się korekty, segment ciężarówek pozostaje jednym z filarów polskiego przemysłu motoryzacyjnego, utrzymując wysokie wolumeny produkcji i stabilną pozycję w strukturze eksportu branży.
POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO (autobusy)
zmiana r/r: październik -45,1% ; styczeń–październik –2,7%
W październiku 2025 r. w Polsce wyprodukowano 512 pojazdów do transportu publicznego, co oznacza spadek o 45,1% r/r (932 szt. w październiku 2024 r.).
W okresie styczeń–październik 2025 r. łączna produkcja wyniosła 5 108 sztuk, czyli o 2,7% mniej niż rok wcześniej (5 554 szt. w analogicznym okresie 2024 r.).
Mimo znacznego spadku, segment autobusów utrzymuje stabilny poziom produkcji, a Polska pozostaje jednym z liderów europejskiego rynku autobusowego. Wyniki miesięczne pozostają zmienne, co odzwierciedla specyfikę zamówień realizowanych dla krajowych i zagranicznych odbiorców.
SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: październik +5,0% ; styczeń–październik
+3,2%
W październiku 2025 r. w Polsce wyprodukowano 215,5 tys. silników spalinowych, co oznacza wzrost o –5% r/r.
Od stycznia do października 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,86 mln szt., czyli 3,7% mniej niż rok wcześniej.
- Silniki wysokoprężne (diesla)
październik: 207 tys. szt. (+5,9% r/r)
Styczeń–październik: 1,77 mln szt. (–3,6% r/r)
- Silniki benzynowe
październik: 8,5 tys. szt. (-13,3% r/r)
Styczeń–październik: 921 tys. szt. (–9,6% r/r)
Aby zapoznać się z zestawieniami <<kliknij tutaj>>