Sierpień 2023

Pełna infografika oraz tabele w załącznikach poniżej >>>

Rynek wszystkich pojazdów w Polsce ciągle zdominowany jest przez pojazdy zasilane tradycyjnymi paliwami (benzyna w przypadku samochodów osobowych, motocykli i motorowerów, czy też olej napędowy w przypadku samochodów dostawczych oraz użytkowych). Zasilanie alternatywne ciągle jeszcze nie jest tak popularne jak w innych krajach europejskich szczególnie dotyczy to pojazdów ładowanych energią elektryczną. Imponuje natomiast tempem wzrostów bowiem baza odniesienia jest ciągle niska (magia „małych liczb”). Wyjątek stanowią samochody osobowe hybrydowe, które powiększają wolumen sprzedaży i rosną w tempie przekraczającym tempo wzrostu całego rynku. Ich udział na naszym rynku jest znacząco większy niż średnia na rynku europejskim. Infrastruktura ładowania nie rośnie w tempie dostatecznym do rozwoju rynku.

Spośród wszystkich segmentów rynku elektryfikacja postępuje najszybciej wśród motorowerów, gdzie prawie co piąty nowy pojazd jest elektryczny.
Duże przyspieszenie elektryków obserwujemy również wśród samochodów dostawczych, gdzie w szybkim tempie osiągnęły ponad 4% udział.

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w sierpniu br. 8 680 klasyczne hybrydy (ozn. HEV) tj. więcej niż rok wcześniej (+95,8% r/r) i 6 520 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+11,2%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 237 szt. (+38,5%), a hybryd plug-in (PHEV) 868 (-0,3%). Samochody z klasycznym napędem benzynowym (14 804 szt.; -14,6%) zajęły 40,9% rynku i straciły r/r 10,5 pkt. proc. Diesle stanowiły 9% (3 263 szt. -4,1%) wobec 10,1% rok wcześniej. Wszystkie HEVy oraz 68% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 32% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 3% miało silnik Diesla.

Od początku 2023 roku zarejestrowano 135 237 szt. zasilanych paliwami alternatywnymi i stanowiły 43,5% rynku.

Choć sierpień okazał się nieco gorszym miesiącem, jeśli chodzi o rejestracje osobowych samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, jednakże - biorąc pod uwagę pierwsze osiem miesięcy br. - trzeba stwierdzić, że wzrost w tym segmencie jest stabilny i w porównaniu do ub. roku wyniósł ok. 70% w przypadku elektrycznych samochodów osobowych i 25% - w przypadku hybryd plug-in. Patrząc zatem na dotychczasowe wyniki można przyjąć, że w 2023 roku zostanie zarejestrowanych ponad 15 tys. nowych samochodów elektrycznych i około 10 tys. hybryd plug-in. Sierpień był również miesiącem, w którym zanotowaliśmy bardzo wysokie – blisko 50% - wzrosty rejestracji samochodów hybrydowych.

Bardzo dobre wyniki odnotowujemy w segmencie elektrycznych samochodów dostawczych. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. zostało zarejestrowanych ponad 1700 sztuk zeroemisyjnych samochodów dostawczych, które trafiły na nasze drogi, zaś w sierpniu odnotowaliśmy ponad 100% wzrost r/r, rejestracji tych pojazdów. Cieszy również fakt, że w ub. miesiącu zarejestrowanych zostało prawie 40 szt. nowych autobusów elektrycznych, co przyczynia się do blisko 40% wzrostu rejestracji w ciągu ośmiu miesięcy br.
Rośnie - choć nie tak dynamicznie – liczba stacji ładowania. Biorąc jednak pod uwagę ogromne środki, jakie zostały na ten cel przeznaczone, w najbliższym czasie powinniśmy się spodziewać widocznego rozwoju sieci infrastruktury ładowania..
- mówi Jakub Faryś , prezes PZPM.

Metoda sortowania:

eRejestracje Infografika PL

Opublikowano: 07-09-2023

Pobierz plik

PZPM_eRejestracje - infografika 08.2023.pdf [113,27 kB]