Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

Opublikowano: 05-02-2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2023 roku wyniosła 475 tys. sztuk, co przełożyło się na wzrost o 13,2% w porównaniu z 2022 rokiem. Ten trend rynkowy jest zauważalny zarówno w segmencie klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych. Klienci indywidualni zarejestrowali 130,6 tys. nowych samochodów – o 7,4% więcej niż rok wcześniej. O 15,5% więcej samochodów (344,4 tys.) zarejestrowali z kolei w 2023 roku klienci instytucjonalni.

Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce w ubiegłym roku 356,8 tys. pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 10,2% r/r. 2023 rok był również lepszy dla segmentu samochodów osobowych marek premium+, których zarejestrowano 118,3 tys. co przełożyło się na 23,1% wzrost r/r. Wyniki te są szczególnie zauważalne w kontekście klientów indywidualnych, którzy w ubiegłym roku zarejestrowali 20,2 tys. nowych samochodów premium+, aż o 29,1% więcej niż w 2022 roku.

Rok 2023 możemy uznać za udany. Rejestracje samochodów osobowych wzrosły o ponad 13%, a nieco mniejsze – kilkuprocentowe wzrosty – obserwujemy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych. Trzeba jednak zauważyć, że pomimo pandemii, kryzysu półprzewodnikowego i wojny w Ukrainie te dwa segmenty rozwijały się bardzo dobrze, a zeszłoroczny wynik również możemy zaliczyć do udanych. Szczególnie dobrze przedstawiają się wyniki segmentu premium, który odnotował ponad 23% wzrost. Cieszą jednak nie tylko wyniki rynkowe, ale także wzrost produkcji pojazdów, części i podzespołów. W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano o ponad 26% pojazdów więcej niż w roku 2022. Rośnie popularność samochodów nisko- i zeroemisyjnych. W całym roku pojazdy tej kategorii stanowiły prawie 50% rejestracji. Warto również odnotować bardzo dynamiczny wzrost liczby zarejestrowanych autobusów. To bardzo dobry znak, zwłaszcza wobec faktu, że w czasie pandemii wiele miast wstrzymało się z ich zakupami – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Wzrost sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi

Sprzedaż nowych samochodów osobowych napędzanych paliwami alternatywnymi w 2023 roku wyniosła 217,6 tys. pojazdów – co oznacza wzrost aż o 35,4% w stosunku do 2022 roku. W tym czasie klienci instytucjonalni zarejestrowali 161,9 tys. tego typu samochodów co przełożyło się wzrost o 36,8% r/r. Z kolei klienci indywidualni kupili 55,7 tys. nowych samochodów tego typu – o ponad 31% więcej w stosunku do 2022 roku.

Spośród samochodów z napędami alternatywnymi największy wzrost odnotowały samochody elektryczne. W 2023 roku niektóre marki obniżyły ceny tego rodzaju pojazdów, co przy utrzymaniu systemu wsparcia finansowego zakupu i leasingu skłoniło większą grupę użytkowników do wyboru tego źródła napędu. Udział samochodów elektrycznych w łącznej liczbie sprzedanych samochodów w Polsce jest jednak wciąż jednym z najniższych w UE. W najbliższych latach powinno to ulec zmianie wraz z postępującą rozbudową ogólnodostępnej infrastruktury ładowania – m.in. kilkanaście tysięcy punktów ładowania powstanie w ramach programów wsparcia realizowanych przez NFOŚiGW. Dodatkowo w tym roku wejdą w życie przepisy unijnego rozporządzenia Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), określające wymogi dla stacji ładowania przy drogach ekspresowych i autostradach (w tym m.in. maksymalne odległości w kilometrach między stacjami ładowania), jak również uruchomione zostaną przez NFOŚiGW programy wsparcia dotyczące inwestycji we floty elektrycznych samochodów ciężarowych oraz infrastrukturę do ich ładowania. Jest to szczególnie istotne dla przyszłości branży transportowej w Polsce, która obecnie pełni wiodącą rolę w UE i będzie musiała w najbliższym czasie ponieść istotne koszty transformacji w celu zmniejszania emisji – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Rośnie sprzedaż samochodów dostawczych, autobusów oraz motocykli

Rok 2023 przyniósł 3,7% wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów dostawczych. Podobny trend zauważalny jest również w kategorii samochodów ciężarowych, gdzie liczba nowych rejestracji przekroczyła 35,5 tys., odnotowując wzrost o 1,7% r/r/. Segment autobusów zanotował blisko 60% wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, a liczba zarejestrowanych tego typu pojazdów w Polsce w 2023 roku wyniosła 1821.

« Powrót