Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - LUTY 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w lutym 2024 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS w LUTYM 2024r. produkcja pojazdów samochodowych w Polsce, w segmencie samochodów osobowych i ciężarowych utrzymała się na zbliżonym poziomie jak miesiąc wcześniej i była znacznie wyższa niż w ub.r.,  natomiast w segmencie autobusów była zdecydowanie niższa niż w lutym ub.r. i minimalnie wyższa niż w styczniu br.
W przypadku produkcji silników do pojazdów spalinowych zanotowany został delikatny wzrost rok do roku ale niewielki spadek w porównaniu ze styczniem br.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  luty  +41,3% ; styczeń - luty: +41,6%
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 29,4 tys. samochodów osobowych, o 8,6 tys. szt. (+41,3%r/r) więcej niż w styczniu 2024r. i o 100 szt. (-0,3%) mniej niż miesiąc wcześniej.
Od początku roku z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 58,9 tys. aut., o 17,3 tys. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (+41,6%r/r)

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  luty  +41,3% r/r;   styczeń-luty: -3,2%
W lutym produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych kolejny miesiąc z rzędu zanotowała imponujący wynik 32 342 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 41,3%. Wypracowany rezultat jest minimalnie niższy niż miesiąc wcześniej o 3,2%m/m.
Od początku roku produkcja wyniosła 65 756 pojazdów, o 21 822 szt. (+49,7%r/r) więcej niż w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2023r. Od 2009 roku produkcja pojazdów ciężarowych utrzymuje się w trendzie wzrostowym.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  luty  -26,0% r/r;   styczeń-luty: -20,6%
Produkcja autobusów w lutym br. zakończyła się wynikiem 344 szt., o 121 szt (-26,0%r/r) niższym niż w analogicznym miesiącu ub.r.
Od początku roku wyprodukowano 636 autobusów, o 165 szt. (-20,6%r/r) niż w analogicznym okresie 2023r. Tegoroczne wyniki są znacząco niższe niż rok wcześniej ze względu na 0ograniczenie lub zakończenie produkcji autobusów w Polsce.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  luty  +17,2% r/r;   styczeń-luty: +13,9%
W lutym produkcja silników do samochodów spalinowych po raz kolejny zakończyła się wysokim wynikiem 218 tys. szt.. Jest to więcej o 32 tys.szt. (+17,2% r/r) niż w tym samym miesiącu 2023r.. Wypracowany rezultat jest minimalnie niższy niż miesiąc wcześniej o 6 tys. (-2,7% m/m). Od początku roku przybyło 442 tys. silników, o 54 tys. szt więcej niż w tym samym okresie 2023r. Wśród nich 414 tys. szt. to silniki diesla natomiast 28 tys. szt. silniki benzynowe. Stopniowo zmniejsza się udział silników benzynowych i po dwóch miesiącach wynosi on zaledwie 5%.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni marca 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach marca br. obserwujemy dwu i jednocyfrowe wzrosty rok do roku w segmencie samochodów osobowych i lekkich dostawczych, podczas gdy ciężkie samochody ciężarowe zanotowały znaczny spadek.
W ciągu 20 dni marca zarejestrowanych zostało:

  • 25 201 samochodów osobowych o 18,0% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r..
  • Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zwiększyła się o 9,9% r/r i wynosi 2 890 szt.
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t z liczbą 1 800 zarejestrowanych pojazdów.- po raz kolejny odnotowała spadek r/r , tym razem o 9,1% r/r.
  • Jednoślady ostro poszybowały w górę : Motocykle: 1644 szt. +64,2%r/r ; Skutery: 705 szt. +47,5%r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Nagranie z wystąpienia Prezesa Jakuba Farysia podczas FleetOnLine

Zachęcam do obejrzenia nagrania z wykładu Jakuba Farysia Prezesa PZPM podczas ostatniej edycji Fleet Meetings Sp. z o.o.
Wykład stanowi kompendium wiedzy na temat branży motoryzacyjnej w Polsce i na świecie z uwzględnieniem najbardziej aktualnych tematów i wyzwań jakie stoją przed wszystkimi stronami, począwszy od producentów OEM, pojazdów, dostawców energii, know how aż po użytkowników w świetle aktualnej sytuacji geopolitycznej na całym świecie.
Jakub Faryś przedstawił dane dot.:

  • rejestracji wszystkich rodzajów pojazdów w tym niskoemisyjnych w Polsce i w Europie infrastruktury ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych (AFIR) w Polsce i w UE
  • produkcji motoryzacyjnej w Polsce, w UE i na całym świecie
  • zmian legislacyjnych w UE i wyzwań dla branży
  • wdrożenia AFIR w Polsce
  • EURO 7
  • opodatkowania energii
  • wsparcia do zakupu pojazdów niskoemisyjnych, w tym HDV, na tle UE
  • Stref Czystego Transportu
  • Stref Niskiej i Zerowej Emisji w UE
  • KPO
    Prezes Jakub Faryś podkreślił, że branża potrzebuje wsparcia od UE poprzez budowanie strategii przemysłowej, która realnie umożliwi innowacje i produkcję w Europie, a także zapewni wszystkim mobilność.
  • LINK do NAGRANIA  https://www.youtube.com/watch?v=4sjppHrNeTM

Webinar_Jesteśmy na ostatniej prostej, która ciągle się wydłuża - KSeF w pigułce_19/03/2024

Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w bezpłatnym webinarze z cyklu "Prawo i podatki w automotive" organizowanym we współpracy z Sendero Tax & Legal pt. "Jesteśmy na ostatniej prostej, która ciągle się wydłuża - KSeF w pigułce."
Obowiązek stosowania KSeF został niedawno odsunięty w czasie – na razie nie wiadomo, na jak długo. Jedno jest pewne – w nieodległej przyszłości nowy standard fakturowania wejdzie w życie. Przedsiębiorcy mają zatem więcej czasu, aby przygotować się do kolejnej rewolucyjnej zmiany w sprawozdawczości VAT. W trakcie webinaru Eksperci prostym językiem opowiedzą m.in. czym jest KSeF i faktury ustrukturyzowane , kogo obejmą zmiany, jakie dane trzeba prezentować na nowych e-Fakturach oraz jak skutecznie wdrożyć KSeF . Wyjaśnią także co obecnie dzieje się w temacie KSeF i kiedy obowiązek jego stosowania ostatecznie wejdzie życie. TERMIN webinaru 19/03/2024
REJESTRACJA: https://sendero.clickmeeting.com/jestesmy-na-ostatniej-prostej-ktora-ciagle-sie-wydluza-ksef-w-pigulce/register?_gl=1*1wxg67j*_ga*MTQ3OTU2NDY1Ny4xNjQ2MDQ4NzM1*_ga_K7H94QHX99*MTcxMDE1MjM1Ni4xNDMuMS4xNzEwMTUyNDkxLjU3LjAuMA..

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w LUTYM 2024

W lutym rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, osiągnęły łącznie 6 064 szt. i były śladowo mniejsze niż przed rokiem o 0,9%. Spadki w tej części rynku obserwujemy już od lutego 2022 roku. O spadku zadecydowały naczepy.
Grupa przyczep uzyskała w lutym rejestracje na poziomie 4 693 szt. (+15,2% r/r). W porównaniu ze styczniem br. rejestracje w grupie wzrosły o 11,1% (+470 szt.).
Na ogólny wynik złożyło się:

  • 3 143 przyczep lekkich (+20,5% r/r), które wzrosły po spadkach w trzech ostatnich miesiącach i w całym 2023r
  • 992 przyczep ciężarowych (+15,2% r/r). Ta grupa wzrosła drugi raz z rzędu po spadkach z grudnia ub.r. i całego 2023r.
  • 392 przyczep ciężarowych rolniczych (-13,5%), które obniżają rejestracje od maja 2022r.
  • 159 przyczep specjalnych (+8,2%), które wzrosły po spadku z grudnia ub.r. i stycznia br.

Rynek naczep , które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, zmniejszył się o 32,9%. Jest to ósmy kolejny miesiąc spadków. W lutym zarejestrowano 1 371 szt. W porównaniu ze styczniem rynek naczep minimalnie spadł (-0,1%; -19 szt.).

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje jednośladów - LUTY 2024

Nowe jednoślady:
LUTY  +57,6%    

motocykle:     +66,1% r/r;
motorowery   +32,0% r/r

NOWE JEDNOŚLADY
W lutym 2024 roku zarejestrowano 3 191 nowych jednośladów. Jest to o 1 166 sztuk więcej niż przed rokiem (+57,6%) oraz o 1 415 sztuk więcej w porównaniu ze styczniem (+79,7%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2010r. Tylko w 2008 i 2009 roku zarejestrowano więcej jednośladów (6,6 tys. i 3,6 tys.). Jednak tamte wyniki były napędzane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% rynku. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 79% ogólnej liczby.

MOTOCYKLE
W lutym 2024 roku zarejestrowano 2 531 nowych motocykli, czyli 1 007 sztuk (+66,1%) więcej niż przed rokiem i 1 136 szt. więcej (+124,8%) niż w styczniu br. Kolejny raz rynek motocykli bije miesięczny rekord sprzedaży.

MOTOROWERY
W lutym 2024r zarejestrowano 660 sztuk nowych motorowerów (+32% r/r, +59 szt.). To odwrócenie spadkowego trendu, który miał miejsce w całym 2023r i styczniu br. Lutowy wynik jest też większy od tego ze stycznia br. o 73% (+279 szt.). Rezultat ostatniego miesiąca był nieco większy od średniego wyniku lutego z ostatnich pięciu lat, który wynosi 613 szt.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w LUTYM 2024 roku, które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 3

Autonomiczne i jeżdżące tylko na prąd? Czy takie będą auta przyszłości? To, że Unia Europejska chce doprowadzić przemysł motoryzacyjny do zero-emisyjności nie jest tajemnicą. Ważniejsze jednak jest to na jakim etapie są producenci samochodów i czy są w stanie sprostać unijnym wytycznym. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią Marcin Kwoka z Mercedes-Benz Polska i Łukasz Paździor z Mazda Motor Poland a zaprasza Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz redaktor Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q4/2023

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 10,6% w ciągu trzech kwartałów 2023 roku

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku w Polsce zarejestrowano 350 tys. nowych samochodów osobowych – o 10,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Lepsze wyniki sprzedaży odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów oraz motocykli. Szczególnie widoczny jest dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, których w okresie od stycznia do września br. w Polsce sprzedano 154 tys., co oznacza wzrost o blisko 30% r/r.

Fabryki motoryzacyjne w Polsce również odnotowały lepsze wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów. Liczba wyprodukowanych w Polsce pojazdów w trzech kwartałach br. wyniosła ogółem 451 tys. pojazdów – o 34,6% więcej niż w poprzednim roku.

"Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10 proc., o tyle w segmencie premium+ wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14 proc. wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium+. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium+ jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z „górnej półki” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
W segmencie samochodów osobowych napędzanych alternatywnie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28% r/r wobec 154 tys. sztuk w pierwszych trzech kw.2023 r. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano 26,6% więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54% r/r/. 
Rośnie sprzedaż sam. ciężarowych, autobusów oraz motocykli 
Na rynku sam. ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11% r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku zwiększyła się liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 9-ciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 1214 pojazdów tego typu.
Rynek motocykli również zanotował lepszy wynik w pierwszych trzech kw.br., - 24 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 14,4% r/r.
Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 34,6%
Od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce o 34,6% więcej pojazdów sam. niż w tym samym okresie ub.r. Wzrost dot. każdej z kategorii, największy w przypadku sam. dostawczych i ciężarowych (+48,5%), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4% r/r).

Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce. Życzymy miłej lektury!