Dane cząstkowe 20 dni kwietnia 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach KWIETNIA br. obserwujemy kontynuację wzrostów rok do roku w segmencie samochodów osobowych, lekkich dostawczych i jednośladów. W przypadku ciężkich samochodów ciężarowych zanotowany został spadek o 9,7% r/r.
W ciągu pierwszych 20 dni bieżącego miesiąca zarejestrowanych zostało:

  • 27 186 samochodów osobowych - o 27,3% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r..
  • Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zwiększyła się o 24,2% r/r i wynosi 2 747 szt.
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t zmniejszyła się o 9,7% do liczby 1 516 szt.
  • Jednoślady utrzymały się w trendzie wzrostowym : Motocykle: 3 328 szt. +41,0%r/r ; Skutery: 997 szt. +33,8% r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje autobusów - MARZEC 2024r.

Nowe autobusy  MARZEC (+25,7% r/r); STYCZEŃ-MARZEC (+68,8% r/r)

W marcu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 181 fabrycznie nowe autobusy, czyli o 37 sztuk więcej niż przed rokiem (+25,7% r/r). To także suma wyższa niż w lutym, kiedy autobusowa sprzedaż osiągnęła poziom 167 szt. (+15 szt. / 8,9% m/m). To dobry prognostyk na przyszłość. Z koeli skumulowany wynik za I kwartał br. 498 szt. jest jeszcze lepszy - o 203 szt. / +68,8% r/r. Co ważne, na ten rezultat zapracowały zgodnie wszystkie segmenty funkcjonalne (nawet niszowa kategoria pojazdów szkolnych), przy gigantycznym wzroście sprzedaży minibusów (+145 szt. / +119,8% r/r), coraz lepszej kondycji autobusów międzymiastowych (+23 szt. / +191,7% r/r) oraz boomie w segmencie turystycznym (+55 szt. / +229,2% r/r).

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w MARCU 2024 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa w MARCU 2024r.

Rejestracje nowych samochodów: -5,2% w marcu 2024 r; udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 13% w rynku

W marcu 2024 , rynek samochodów osobowych w UE odnotowała pierwszy spadek w tym roku. Liczba rejestracji spadło o 5,2% do 1 miliona sztuk. Święta Wielkanocne miały, w ubiegłym miesiącu, negatywny wpływ na wielkość sprzedaży na europejskich rynkach, w tym tych największych: Niemcy (-6,2%), Hiszpania (-4,7%), Włochy (-3,7%) i Francja (-1,5%).

W pierwszym kwartale roku , rejestracje samochodów wzrosły o 4,4%, osiągając niemal 2,8 mln sztuk. Największe rynki Unii zanotowały zdecydowane wzrosty: Włochy i Francja (+5,7%), Niemcy (+4,2%) i Hiszpania (+3,1%).

Po więcej kliknij tutaj  »

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w MARCU 2024

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 7 979 szt. i były mniejsze niż przed rokiem o 8,5%. Spadki w tej części rynku obserwujemy już od lutego 2022 roku. O tym, że ogólny wynik rynku zanotował spadek zadecydowały naczepy.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opracowaniem nt. pierwszych rejestracji przyczep, naczep oraz ciągników rolniczych w Polsce w Marcu 2024 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »  

Dane cząstkowe 10 dni kwietnia 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach KWIETNIA br. obserwujemy imponujące dwucyfrowe wzrosty rok do roku w segmencie samochodów osobowych, lekkich dostawczych i jednośladów. Z kolei ciężkie samochody ciężarowe po raz pierwszy w tym roku  zanotowały niewielki wzrost.
W ciągu pierwszych 10 dni bieżącego miesiąca zarejestrowanych zostało:

  • 12 664 samochodów osobowych - o 62% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r..
  • Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zwiększyła się o 71,6% r/r i wynosi 1 227 szt.
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t z liczbą 747 zarejestrowanych pojazdów.- po kilku miesiącach spadków znalazła się na dodatnim terytorium +2,3%r/r.
  • Jednoślady ostro poszybowały w górę : Motocykle: 1 575 szt. +86,8%r/r ; Skutery: 467 szt. +105,7%r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje jednośladów - MARZEC 2024

Nowe jednoślady:
MARZEC  +33,4% r/r   

motocykle:     +36,1% r/r;
motorowery   +24,3% r/r

NOWE JEDNOŚLADY

W marcu 2024 roku zarejestrowano 5 399 nowych jednośladów. Jest to o 1 353 sztuki więcej niż przed rokiem (+33,4%) oraz o 2 208 sztuk więcej w porównaniu z lutym (+69,2%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2016r. Wcześniej rejestrowano nawet 11,7 tys. jednak tamte wyniki były napędzane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% rynku. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 79% ogólnej liczby.

W pierwszym kwartale roku zarejestrowano w Polsce 10 366 nowych jednośladów, czyli o 35,7% więcej niż przed rokiem (+2 779 sztuk). Na ten wynik złożyło się 8 191 motocykli oraz 2 175 motorowerów.

MOTOCYKLE
W marcu 2024 roku zarejestrowano 4 265 nowych motocykli, czyli 1 131 sztuk (+36,1%) więcej niż przed rokiem i 1 734 szt. więcej (+68,5%) niż w lutym br. Kolejny raz rynek motocykli bije miesięczny rekord sprzedaży, a tym razem także rekord sprzedaży w ogóle, poza jednym wyjątkiem, który opisaliśmy we wstępie.

W pierwszym kwartale 2024 roku zarejestrowano 8 191 nowe motocykle, czyli o 41,6% więcej niż w najlepszym do tej pory 2023 r (+2 407 szt.).

MOTOROWERY
W marcu 2024r zarejestrowano 1 134 nowe motorowery (+24% r/r, +222 szt.). To odwrócenie spadkowego trendu, który miał miejsce w całym 2023r i styczniu br. Marcowy wynik jest też większy od tego z lutego br. o 72% (+474 szt.).

W I kwartale 2024 zarejestrowano 2 175 szt. motorowerów czyli o 17,4% więcej niż w 2023r. Lepszy początek roku zanotowaliśmy ostatnio w roku 2020.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w MARCU 2024 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 3

Autonomiczne i jeżdżące tylko na prąd? Czy takie będą auta przyszłości? To, że Unia Europejska chce doprowadzić przemysł motoryzacyjny do zero-emisyjności nie jest tajemnicą. Ważniejsze jednak jest to na jakim etapie są producenci samochodów i czy są w stanie sprostać unijnym wytycznym. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią Marcin Kwoka z Mercedes-Benz Polska i Łukasz Paździor z Mazda Motor Poland a zaprasza Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz redaktor Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q4/2023

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 10,6% w ciągu trzech kwartałów 2023 roku

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku w Polsce zarejestrowano 350 tys. nowych samochodów osobowych – o 10,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Lepsze wyniki sprzedaży odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów oraz motocykli. Szczególnie widoczny jest dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, których w okresie od stycznia do września br. w Polsce sprzedano 154 tys., co oznacza wzrost o blisko 30% r/r.

Fabryki motoryzacyjne w Polsce również odnotowały lepsze wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów. Liczba wyprodukowanych w Polsce pojazdów w trzech kwartałach br. wyniosła ogółem 451 tys. pojazdów – o 34,6% więcej niż w poprzednim roku.

"Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10 proc., o tyle w segmencie premium+ wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14 proc. wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium+. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium+ jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z „górnej półki” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
W segmencie samochodów osobowych napędzanych alternatywnie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28% r/r wobec 154 tys. sztuk w pierwszych trzech kw.2023 r. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano 26,6% więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54% r/r/. 
Rośnie sprzedaż sam. ciężarowych, autobusów oraz motocykli 
Na rynku sam. ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11% r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku zwiększyła się liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 9-ciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 1214 pojazdów tego typu.
Rynek motocykli również zanotował lepszy wynik w pierwszych trzech kw.br., - 24 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 14,4% r/r.
Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 34,6%
Od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce o 34,6% więcej pojazdów sam. niż w tym samym okresie ub.r. Wzrost dot. każdej z kategorii, największy w przypadku sam. dostawczych i ciężarowych (+48,5%), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4% r/r).

Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce. Życzymy miłej lektury!