Webinar_Jesteśmy na ostatniej prostej, która ciągle się wydłuża - KSeF w pigułce_19/03/2024

Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w bezpłatnym webinarze z cyklu "Prawo i podatki w automotive" organizowanym we współpracy z Sendero Tax & Legal pt. "Jesteśmy na ostatniej prostej, która ciągle się wydłuża - KSeF w pigułce."
Obowiązek stosowania KSeF został niedawno odsunięty w czasie – na razie nie wiadomo, na jak długo. Jedno jest pewne – w nieodległej przyszłości nowy standard fakturowania wejdzie w życie. Przedsiębiorcy mają zatem więcej czasu, aby przygotować się do kolejnej rewolucyjnej zmiany w sprawozdawczości VAT. W trakcie webinaru Eksperci prostym językiem opowiedzą m.in. czym jest KSeF i faktury ustrukturyzowane , kogo obejmą zmiany, jakie dane trzeba prezentować na nowych e-Fakturach oraz jak skutecznie wdrożyć KSeF . Wyjaśnią także co obecnie dzieje się w temacie KSeF i kiedy obowiązek jego stosowania ostatecznie wejdzie życie. TERMIN webinaru 19/03/2024
REJESTRACJA: https://sendero.clickmeeting.com/jestesmy-na-ostatniej-prostej-ktora-ciagle-sie-wydluza-ksef-w-pigulce/register?_gl=1*1wxg67j*_ga*MTQ3OTU2NDY1Ny4xNjQ2MDQ4NzM1*_ga_K7H94QHX99*MTcxMDE1MjM1Ni4xNDMuMS4xNzEwMTUyNDkxLjU3LjAuMA..

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w LUTYM 2024

W lutym rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, osiągnęły łącznie 6 064 szt. i były śladowo mniejsze niż przed rokiem o 0,9%. Spadki w tej części rynku obserwujemy już od lutego 2022 roku. O spadku zadecydowały naczepy.
Grupa przyczep uzyskała w lutym rejestracje na poziomie 4 693 szt. (+15,2% r/r). W porównaniu ze styczniem br. rejestracje w grupie wzrosły o 11,1% (+470 szt.).
Na ogólny wynik złożyło się:

  • 3 143 przyczep lekkich (+20,5% r/r), które wzrosły po spadkach w trzech ostatnich miesiącach i w całym 2023r
  • 992 przyczep ciężarowych (+15,2% r/r). Ta grupa wzrosła drugi raz z rzędu po spadkach z grudnia ub.r. i całego 2023r.
  • 392 przyczep ciężarowych rolniczych (-13,5%), które obniżają rejestracje od maja 2022r.
  • 159 przyczep specjalnych (+8,2%), które wzrosły po spadku z grudnia ub.r. i stycznia br.

Rynek naczep , które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, zmniejszył się o 32,9%. Jest to ósmy kolejny miesiąc spadków. W lutym zarejestrowano 1 371 szt. W porównaniu ze styczniem rynek naczep minimalnie spadł (-0,1%; -19 szt.).

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje jednośladów - LUTY 2024

Nowe jednoślady:
LUTY  +57,6%    

motocykle:     +66,1% r/r;
motorowery   +32,0% r/r

NOWE JEDNOŚLADY
W lutym 2024 roku zarejestrowano 3 191 nowych jednośladów. Jest to o 1 166 sztuk więcej niż przed rokiem (+57,6%) oraz o 1 415 sztuk więcej w porównaniu ze styczniem (+79,7%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2010r. Tylko w 2008 i 2009 roku zarejestrowano więcej jednośladów (6,6 tys. i 3,6 tys.). Jednak tamte wyniki były napędzane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% rynku. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 79% ogólnej liczby.

MOTOCYKLE
W lutym 2024 roku zarejestrowano 2 531 nowych motocykli, czyli 1 007 sztuk (+66,1%) więcej niż przed rokiem i 1 136 szt. więcej (+124,8%) niż w styczniu br. Kolejny raz rynek motocykli bije miesięczny rekord sprzedaży.

MOTOROWERY
W lutym 2024r zarejestrowano 660 sztuk nowych motorowerów (+32% r/r, +59 szt.). To odwrócenie spadkowego trendu, który miał miejsce w całym 2023r i styczniu br. Lutowy wynik jest też większy od tego ze stycznia br. o 73% (+279 szt.). Rezultat ostatniego miesiąca był nieco większy od średniego wyniku lutego z ostatnich pięciu lat, który wynosi 613 szt.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w LUTYM 2024 roku, które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

Rejestracje używanych samochodów 02 2024

LUTY   +37,0% r/r ; STYCZEŃ-LUTY +30,7%r/r

W lutym 2024 import samochodów używanych do Polski zwiększył się o 37% r/r. Od początku roku jest to 30,7% r/r.
Zmieniła się struktura wiekowa samochodów sprowadzonych w ciągu ostatnich 2 miesięcy do naszego kraju na korzyść aut młodszych, co jest odmianą trendu obowiązującego jeszcze w 2023r.
Samochody w wieku do 4 lat obejmują obecnie 8,2% wobec 5,9% udziału w roku 2023. W przedziale wiekowym od 4 do 10 lat jest to 33,3% wobec 27,6% w ub.r. Natomiast samochody starsze niż 10-letnie odpowiadają na koniec lutego za 58,5% wobec 66,5% udziału w ogólnej liczbie sprowadzonych w tym roku aut.
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce w LUTYM 2024  roku . Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - luty 2024r.

Rejestracje w 2024 r/r: Luty -14,1%; Styczeń - Luty -14,0%

Kolejny miesiąc z rzędu (szósty) spadku na rynku pojazdów użytkowych. Ogólny spadek był wynikiem słabszej sprzedaży ciągników samochodowych, które obniżyły się o blisko 20%, pozostałe składowe grupy wzrosły: nieliczne samochody specjalne o blisko 17%, podwozia samochodowe o 6%, a autobusy o 92%. Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był mniejszy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (-19%; -578 szt.)
roku przybyło 4 776 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-10,5%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 4 459, czyli 14% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 109,9% do 317 szt.
W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w LUTYM 2024 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t luty 2024r.

Rejestracje 2024r: LUTY +18,1% ; STYCZEŃ – LUTY +18,1%

Kolejny miesiąc dużego wzrostu na rynku. Rezultat rejestracji samochodów osobowych najlepszy w historii notowań. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż przeważają ale ich tempo wzrostu było niższe niż cały rynek i ponad dwa razy mniejsze niż rejestracje do klienta indywidualnego. Rynek marek premium sukcesywnie umacnia swoją pozycję, stanowi ponad ¼ całego rynku i rośnie prawie 3x szybciej niż rynek marek popularnych. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (MHEV) +54% i (HEV) (+34%). Udział aut hybrydowych (HEV+MHEV) osiągnął rekordowe niemal ½ rynku . Rejestracje aut bateryjnych (BEV) drugi raz z rzędu urosły w tempie mało imponującym zważywszy trzy i dwucyfrowe wzrosty z ostatnich kilkunastu miesięcy. Samochody bateryjny rosły wolniej niż rynek. W rankingu marek największy wzrost z TOP10 uzyskał Mercedes-Benz +76%, wśród modeli Nissan Qashgai, którego sprzedaż w porównaniu z lutym 2023 zwiększyła się o 198% i który przesunął się w rankingu o 37 pozycji na miejsce dziesiąte.

W lutym 2024r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 51 171 szt. i był o 18,1% wyższy od lutego 2023r. oraz o 27,2% wyższy od stycznia b.r. Osiągnięty rezultat był najwyższym dla omawianego miesiąca w historii notowań, lepszym od najlepszego dotąd 2019 roku. Trzeba jednak zaznaczyć, że tegoroczny luty miał 29 dni roboczych a nie jak zwyczajowo 28 dni a więc porównania tego miesiąca z innymi latami, np. z lutym 2019r powinny brać ten fakt pod uwagę. Nie zmienia to faktu, że tegoroczna średnia dzienna jest na tym samym poziomie co ta z 2019r.
Od początku 2024r. zarejestrowano 98 605 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 18,1% więcej (+15 077 szt.) niż w tym samym okresie 2023 roku. Rejestracje samochodów osobowych w okresie styczeń-luty 2023r osiągnęły poziom 88 769 szt. (+20,7%; +15 198 szt.), a dostawczych 9 836 szt. (-1,2%; -121 szt.).

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 3

Autonomiczne i jeżdżące tylko na prąd? Czy takie będą auta przyszłości? To, że Unia Europejska chce doprowadzić przemysł motoryzacyjny do zero-emisyjności nie jest tajemnicą. Ważniejsze jednak jest to na jakim etapie są producenci samochodów i czy są w stanie sprostać unijnym wytycznym. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią Marcin Kwoka z Mercedes-Benz Polska i Łukasz Paździor z Mazda Motor Poland a zaprasza Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz redaktor Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q4/2023

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 10,6% w ciągu trzech kwartałów 2023 roku

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku w Polsce zarejestrowano 350 tys. nowych samochodów osobowych – o 10,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Lepsze wyniki sprzedaży odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów oraz motocykli. Szczególnie widoczny jest dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, których w okresie od stycznia do września br. w Polsce sprzedano 154 tys., co oznacza wzrost o blisko 30% r/r.

Fabryki motoryzacyjne w Polsce również odnotowały lepsze wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów. Liczba wyprodukowanych w Polsce pojazdów w trzech kwartałach br. wyniosła ogółem 451 tys. pojazdów – o 34,6% więcej niż w poprzednim roku.

"Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10 proc., o tyle w segmencie premium+ wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14 proc. wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium+. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium+ jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z „górnej półki” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
W segmencie samochodów osobowych napędzanych alternatywnie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28% r/r wobec 154 tys. sztuk w pierwszych trzech kw.2023 r. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano 26,6% więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54% r/r/. 
Rośnie sprzedaż sam. ciężarowych, autobusów oraz motocykli 
Na rynku sam. ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11% r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku zwiększyła się liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 9-ciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 1214 pojazdów tego typu.
Rynek motocykli również zanotował lepszy wynik w pierwszych trzech kw.br., - 24 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 14,4% r/r.
Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 34,6%
Od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce o 34,6% więcej pojazdów sam. niż w tym samym okresie ub.r. Wzrost dot. każdej z kategorii, największy w przypadku sam. dostawczych i ciężarowych (+48,5%), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4% r/r).

Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce. Życzymy miłej lektury!