Dane cząstkowe 10 dni kwietnia 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach KWIETNIA br. obserwujemy imponujące dwucyfrowe wzrosty rok do roku w segmencie samochodów osobowych, lekkich dostawczych i jednośladów. Z kolei ciężkie samochody ciężarowe po raz pierwszy w tym roku  zanotowały niewielki wzrost.
W ciągu pierwszych 10 dni bieżącego miesiąca zarejestrowanych zostało:

  • 12 664 samochodów osobowych - o 62% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r..
  • Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zwiększyła się o 71,6% r/r i wynosi 1 227 szt.
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t z liczbą 747 zarejestrowanych pojazdów.- po kilku miesiącach spadków znalazła się na dodatnim terytorium +2,3%r/r.
  • Jednoślady ostro poszybowały w górę : Motocykle: 1 575 szt. +86,8%r/r ; Skutery: 467 szt. +105,7%r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje jednośladów - MARZEC 2024

Nowe jednoślady:
MARZEC  +33,4% r/r   

motocykle:     +36,1% r/r;
motorowery   +24,3% r/r

NOWE JEDNOŚLADY

W marcu 2024 roku zarejestrowano 5 399 nowych jednośladów. Jest to o 1 353 sztuki więcej niż przed rokiem (+33,4%) oraz o 2 208 sztuk więcej w porównaniu z lutym (+69,2%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2016r. Wcześniej rejestrowano nawet 11,7 tys. jednak tamte wyniki były napędzane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% rynku. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 79% ogólnej liczby.

W pierwszym kwartale roku zarejestrowano w Polsce 10 366 nowych jednośladów, czyli o 35,7% więcej niż przed rokiem (+2 779 sztuk). Na ten wynik złożyło się 8 191 motocykli oraz 2 175 motorowerów.

MOTOCYKLE
W marcu 2024 roku zarejestrowano 4 265 nowych motocykli, czyli 1 131 sztuk (+36,1%) więcej niż przed rokiem i 1 734 szt. więcej (+68,5%) niż w lutym br. Kolejny raz rynek motocykli bije miesięczny rekord sprzedaży, a tym razem także rekord sprzedaży w ogóle, poza jednym wyjątkiem, który opisaliśmy we wstępie.

W pierwszym kwartale 2024 roku zarejestrowano 8 191 nowe motocykle, czyli o 41,6% więcej niż w najlepszym do tej pory 2023 r (+2 407 szt.).

MOTOROWERY
W marcu 2024r zarejestrowano 1 134 nowe motorowery (+24% r/r, +222 szt.). To odwrócenie spadkowego trendu, który miał miejsce w całym 2023r i styczniu br. Marcowy wynik jest też większy od tego z lutego br. o 72% (+474 szt.).

W I kwartale 2024 zarejestrowano 2 175 szt. motorowerów czyli o 17,4% więcej niż w 2023r. Lepszy początek roku zanotowaliśmy ostatnio w roku 2020.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w MARCU 2024 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - MARZEC 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w MARCU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.

W marcu 2024r zostało zarejestrowanych 2 096 pojazdów elektrycznych. Najwięcej z tym napędem sprzedano samochodów osobowych: 1 705 szt. (-10,9% r/r) . To pierwszy, od września 2023r, zanotowany spadek sprzedaży osobowych elektryków. Osiągnięły one tutaj 3,4% udziału w rynku, czyli o 0,5 pkt. proc. mniej w porównaniu z marcem ub.r. ale nieco więcej, o 0,4 pkt. proc., w porównaniu z lutym br. Zdecydowanie wzrosły rejestracje elektrycznych jednośladów (+44%), na szcególną uwagę zasługuje wzrost +52% elektrycznych motorowerów, co poskutkowało dużym (+3,9 pkt. proc.) wzrostem ich udziału w rynku motorowerów w porównaniu z marcem 2023r. Ich udział na poziomie 21% jest najwyższym udziałem ze wszytkich pojazdów elektrycznych. Wzrosły rejestracje elektrycznych autobusów i samochodów dostawczych. Autobusów zarejestrowano 30 sztuk (+114%), a dostawczych 162 szt. (+10%). Sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych powyżej 3,5t wyniosła 13 sztuk wobec 21 w marcu ubiegłego roku.
Odnotowany wzrost rejestracji rok do roku samochodów nisko- i zeroemisyjnych utrzymuje się zasadniczo na tym samym poziomie w ciągu ostatnich miesięcy.
Na szczególną uwagę zasługują dwa obszary, w których obserwujemy spektakularne wzrosty - rejestracje samochodów ciężarowych i rozwój sieci stacji ładowania.
Jeśli chodzi o samochody ciężarowe, to bardzo duże wzrosty rejestracji świadczą o tym, że przeszliśmy z etapu, kiedy rejestrowano kilka sztuk rocznie do stanu, kiedy finalni klienci zaczęli kupować i rejestrować pojazdy, których używają do realizacji rzeczywistych usług i przewozów transportowych.
Podobnie jak w większości krajów europejskich, w Polsce w pierwszych miesiącach 2024 roku zaobserwowaliśmy spadki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych. I tak w marcu rejestracje elektrycznych samochodów osobowych były niższe r/r o 11%, a skumulowane rejestracje w pierwszych trzech miesiącach były jedynie o 2% wyższe niż w zeszłym roku. W 2024 roku został zarejestrowany tylko jeden samochód wodorowy.
Marzec nie był także najlepszym miesiącem, jeśli chodzi o rejestracje hybryd plug-in. W tym segmencie utrzymaliśmy bowiem rejestracje na poziomie marca ub. roku. Jeśli natomiast weźmiemy pod uwagę skumulowany miesięczny wynik, to rejestracje hybryd plug-in wzrosły o 20%, a rejestracje klasycznych hybryd – blisko o 40%.
Spadły również rejestracje elektrycznych samochodów dostawczych do 3,5 t. i w porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku spadek ten wyniósł 22%.
Marzec br. przyniósł wzrosty w rejestracjach elektrycznych motocykli i motorowerów – odpowiednio o 13% i 52%.
W pierwszych trzech miesiącach br. zarejestrowano 20 sztuk elektrycznych pojazdów ciężarowych o DMC od 6t, co daje wynik trzykrotnie większy niż w zeszłym roku. Wydaje się również, że ustabilizowała się sytuacja, jeśli chodzi o elektryczne autobusy, bo tu w marcu zarejestrowano ich 30 sztuk, co przekłada się na ponad 100% wzrost r/r.
Bardzo cieszy dynamiczny wzrost liczby stacji ładowania. W samym tylko marcu przybyło ponad 220 punktów ładowania, natomiast w pierwszych trzech miesiącach roku ich liczba wyniosła ponad 350 - mówi  Jakub Faryś, prezes PZPM.
Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - MARZEC 2024r.

Rejestracje w 2024: marzec: -17,2%, styczeń - marzec : -13,1%

Kolejny miesiąc z rzędu (siódmy) spadku na rynku pojazdów użytkowych. Ogólny spadek był wynikiem słabszej sprzedaży samochodów ciężarowych o 19%. Wszystkie składowe tej grupy zanotowały spadki: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%, Wśród pojazdów użytkowych tylko autobusy wzrosły o 26%. Rynek użytkowych używanych sprowadzonych z zagranicy był trzeci raz z rzędu wyższy niż rynek nowych pojazdów (+7%; +219 szt.)

W marcu 2024r. zarejestrowano 2 946 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-17,2%) i o 18,5% więcej niż w lutym br.
Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 765 szt. tj. mniej (-19%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 25,7% do poziomu 181 szt.

W I kwartale 2024 roku przybyło 7 724 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-13,1%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 7 226 czyli 16% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 68,8% do 498 szt.

W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w MARCU 2024 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t MARZEC 2024r.

Rejestracje 2024r: MARZEC +0,9% ; STYCZEŃ – MARZEC +12,7%

Realny wzrost rynku był większy niż nominalny (mniejsza ilość dni roboczych). Rezultat rejestracji samochodów osobowych relatywnie wysoki. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż przeważają ale tracą udział w rynku. Rynek marek premium sukcesywnie umacnia swoją pozycję, stanowi ponad ¼ całego rynku i rośnie, podczas gdy rynek marek popularnych maleje. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (MHEV) +38% i (HEV) (+12%). Auta hybrydowe (HEV+MHEV) zdominowały rynek osiągając prawie jego połowę . Rejestracje aut bateryjnych (BEV) zanotowały spadek (pierwszy od września 2023). W rankingu marek z TOP10 cztery – w tym leader Toyota - zanotowały spadki, reszta wzrosty (największy Nissan +115%). Wśród modeli najwyższy wzrost uzyskał Nissan Qashqai, którego sprzedaż w porównaniu z marcem 2023 zwiększyła się o 130% i który przesunął się w rankingu o 12 pozycji na ostatnie miejsce podium.

W marcu 2024r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 56 221 szt. i był o 1,6% wyższy od marca 2023r. oraz o 9,9% wyższy od lutego b.r. Realny wzrost rynku jest większy (+9,5%), bowiem tegoroczny marzec jest o dwa dni krótszy niż ubiegłoroczny (21 dni roboczych wobec 23 dni rok wcześniej).

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - LUTY 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w lutym 2024 na podstawie danych GUS

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS w LUTYM 2024r. produkcja pojazdów samochodowych w Polsce, w segmencie samochodów osobowych i ciężarowych utrzymała się na zbliżonym poziomie jak miesiąc wcześniej i była znacznie wyższa niż w ub.r.,  natomiast w segmencie autobusów była zdecydowanie niższa niż w lutym ub.r. i minimalnie wyższa niż w styczniu br.
W przypadku produkcji silników do pojazdów spalinowych zanotowany został delikatny wzrost rok do roku ale niewielki spadek w porównaniu ze styczniem br.

SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r:  luty  +41,3% ; styczeń - luty: +41,6%
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 29,4 tys. samochodów osobowych, o 8,6 tys. szt. (+41,3%r/r) więcej niż w styczniu 2024r. i o 100 szt. (-0,3%) mniej niż miesiąc wcześniej.
Od początku roku z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 58,9 tys. aut., o 17,3 tys. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (+41,6%r/r)

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  luty  +41,3% r/r;   styczeń-luty: -3,2%
W lutym produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych kolejny miesiąc z rzędu zanotowała imponujący wynik 32 342 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 41,3%. Wypracowany rezultat jest minimalnie niższy niż miesiąc wcześniej o 3,2%m/m.
Od początku roku produkcja wyniosła 65 756 pojazdów, o 21 822 szt. (+49,7%r/r) więcej niż w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2023r. Od 2009 roku produkcja pojazdów ciężarowych utrzymuje się w trendzie wzrostowym.

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  luty  -26,0% r/r;   styczeń-luty: -20,6%
Produkcja autobusów w lutym br. zakończyła się wynikiem 344 szt., o 121 szt (-26,0%r/r) niższym niż w analogicznym miesiącu ub.r.
Od początku roku wyprodukowano 636 autobusów, o 165 szt. (-20,6%r/r) niż w analogicznym okresie 2023r. Tegoroczne wyniki są znacząco niższe niż rok wcześniej ze względu na 0ograniczenie lub zakończenie produkcji autobusów w Polsce.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  luty  +17,2% r/r;   styczeń-luty: +13,9%
W lutym produkcja silników do samochodów spalinowych po raz kolejny zakończyła się wysokim wynikiem 218 tys. szt.. Jest to więcej o 32 tys.szt. (+17,2% r/r) niż w tym samym miesiącu 2023r.. Wypracowany rezultat jest minimalnie niższy niż miesiąc wcześniej o 6 tys. (-2,7% m/m). Od początku roku przybyło 442 tys. silników, o 54 tys. szt więcej niż w tym samym okresie 2023r. Wśród nich 414 tys. szt. to silniki diesla natomiast 28 tys. szt. silniki benzynowe. Stopniowo zmniejsza się udział silników benzynowych i po dwóch miesiącach wynosi on zaledwie 5%.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 3

Autonomiczne i jeżdżące tylko na prąd? Czy takie będą auta przyszłości? To, że Unia Europejska chce doprowadzić przemysł motoryzacyjny do zero-emisyjności nie jest tajemnicą. Ważniejsze jednak jest to na jakim etapie są producenci samochodów i czy są w stanie sprostać unijnym wytycznym. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią Marcin Kwoka z Mercedes-Benz Polska i Łukasz Paździor z Mazda Motor Poland a zaprasza Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz redaktor Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rocznik Raport Branży Motoryzacyjnej PZPM 2023/2024

Raport Branża Motoryzacyjna 2023/2024, który przekazujemy w linku poniżej wiadomości , stanowi kompendium wiedzy na temat szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej w Polsce i w Europie. W bieżącej edycji rocznika PZPM prezentujemy analizę parku wszystkich rodzajów pojazdów, pierwszych rejestracji i produkcji motoryzacyjnej, a także zagadnienia dotyczące transportu, funkcjonowania flot, sprzedaży paliw, produkcji opon oraz infrastruktury drogowej.
W Raporcie znajdą Państwo ponadto eksperckie opracowania przygotowane przez naszych stałych Partnerów dotyczące najistotniejszych zagadnień o kluczowym znaczeniu dla branży - w tym środowiskowych, podatkowych, makroekonomicznych, prawnych oraz omówienie systemów wsparcia dla sektora motoryzacyjnego wykorzystujących unijne i krajowe środków w ramach pomocy publicznej. Opracowania te uwzględniają wpływ m.in. legislacji oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej na polski i europejski sektor motoryzacyjny i jego otoczenie. W publikacji nie mogło zabraknąć informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w motoryzacji - napędów alternatywnych i związanej z tym infrastruktury ładowania oraz pojazdów autonomicznych i połączonych.

Jakub Faryś, prezes PZPM we wstępie do aktualnego wydania Raportu podkreśla, że przyjęty pakiet regulacji, po 2035 roku zakładaj sprzedaż wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, a producenci samochodów oraz koncerny samochodowe zapewniają, że, tempo zmian będą takie, jak oczekują tego władze unijne i krajowe i nawet wcześniej niż w 2035 roku będą oferować zeroemisyjne modele osobowe i dostawcze. Efektem trwających od kilku lat dużych inwestycji jest krzepnący łańcuch dostaw dla nowych, zeroemisyjnych napędów: od ogniw akumulatorów litowo-jonowych po półprzewodniki dla falowników i elektryczne silniki. Rosnąca skala produkcji pozwoli obniżyć ceny zeroemisyjnych aut, zaś trwające badania dają efekt w postaci rosnącego zasięgu i coraz krótszych czasów ładowania akumulatorów.

Zeroemisyjna mobilność to także miejsca pracy, w tym w polskich fabrykach. Zachowanie konkurencyjności Polski na mapie inwestycji i produkcji aut wymaga zapewnienia dostaw taniej, stabilnej i zielonej energii. To właśnie będzie kluczowym wyzwaniem w przypadku podejmowania w najbliższym czasie przez inwestorów decyzji o wyborze miejsca produkcji w różnych krajach europejskich. Pamiętać jednak należy, że sukcesem w drodze do zeroemisyjności jest infrastruktura. Powstaje dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych, ale dużym wyzwaniem jest przygotowanie jej dla samochodów ciężarowych, z uwagi na niezbędną wysoką moc przyłączy.

Sigrid de Vries, Dyrektor Generalna ACEA wskazuje, że łańcuch wartości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zapewnia pracę niemal 13 milionom mieszkańcom naszego kontynentu, czyli tworzy około 200 tys. miejsc pracy więcej niż w 2019 roku. Jest to godne podkreślenia osiągnięcie, biorąc pod uwagę trudną koniunkturę gospodarczą, naznaczoną rekordowo wysokimi cenami energii i przerwami w dostawach. Sprzedaż i eksploatacja samochodów zapewniają znaczne przychody rządom krajów UE, do których budżetów wpłynęło w 2022 roku niemal 400 miliardów euro. To kluczowe źródło przychodów dla skarbów państw może (i powinno) być reinwestowane w budowę dróg, modernizację publicznych sieci transportu i przyśpieszenie przejścia na elektromobilność.

Rocznik ukazuje się regularnie od 2007 roku z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pod redakcją Roberta Przybylskiego. Współautorami najnowszego wydania są CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang Pośniak i Bejm sp.k,  Fleet, KPMG w Polsce, Martini i Wspólnicy, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, SSW Pragmatic Solutions, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury!

Raport kwartalny PZPM/KPMG - Q4/2023

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 10,6% w ciągu trzech kwartałów 2023 roku

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku w Polsce zarejestrowano 350 tys. nowych samochodów osobowych – o 10,6% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Lepsze wyniki sprzedaży odnotowano również w segmencie samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów oraz motocykli. Szczególnie widoczny jest dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, których w okresie od stycznia do września br. w Polsce sprzedano 154 tys., co oznacza wzrost o blisko 30% r/r.

Fabryki motoryzacyjne w Polsce również odnotowały lepsze wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów. Liczba wyprodukowanych w Polsce pojazdów w trzech kwartałach br. wyniosła ogółem 451 tys. pojazdów – o 34,6% więcej niż w poprzednim roku.

"Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10 proc., o tyle w segmencie premium+ wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14 proc. wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium+. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium+ jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z „górnej półki” – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
W segmencie samochodów osobowych napędzanych alternatywnie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28% r/r wobec 154 tys. sztuk w pierwszych trzech kw.2023 r. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano 26,6% więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54% r/r/. 
Rośnie sprzedaż sam. ciężarowych, autobusów oraz motocykli 
Na rynku sam. ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11% r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku zwiększyła się liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 9-ciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 1214 pojazdów tego typu.
Rynek motocykli również zanotował lepszy wynik w pierwszych trzech kw.br., - 24 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 14,4% r/r.
Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 34,6%
Od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce o 34,6% więcej pojazdów sam. niż w tym samym okresie ub.r. Wzrost dot. każdej z kategorii, największy w przypadku sam. dostawczych i ciężarowych (+48,5%), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4% r/r).

Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce. Życzymy miłej lektury!