SIERPIEŃ 2025

Produkcja pojazdów w Polsce – wyniki za sierpień 2025 oraz okres styczeń–sierpień 2025 roku

SAMOCHODY OSOBOWE (bez elektrycznych)
zmiana r/r:  sierpień  -33,7 % ; styczeń -  sierpień  - 61,3%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano jedynie 5,5 tys. szt. , co oznacza spadek o –33,7% r/r (8,3 tys. w sierpniu 2024; 19,5 tys. w sierpniu 2023).
  • Styczeń–sierpień 2025 : produkcja wyniosła 65,7 tys. szt. , czyli aż –61,3% r/r w porównaniu z 2024 r. (169,6 tys. szt.) i blisko –80% względem 2023 r. (310,4 tys. szt.).

Segment osobowy pozostaje w bardzo trudnej sytuacji – produkcja spadła do poziomów niewidzianych od dwóch dekad.

SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  sierpień  -11,8% r/r;   styczeń- sierpień: - 9,7%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano 19,8 tys. szt. , co oznacza spadek o –11,8% r/r (22,5 tys. w sierpniu 2024).
  • Styczeń–sierpień 2025 : łączna produkcja wyniosła 202,8 tys. szt. , czyli o –9,7% r/r mniej niż rok wcześniej (224,5 tys. szt.).
    Mimo korekty, segment ciężarówek utrzymuje się na wysokim poziomie i pozostaje filarem polskiego przemysłu motoryzacyjnego

POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r:  lipiec  + 90,2% r/r;   styczeń- lipiec: -2,0%

  • Sierpień 2025 : wyprodukowano 399 szt. , co oznacza wzrost o +15,7% r/r (345 szt. w sierpniu 2024).
  • Styczeń–sierpień 2025 : wyprodukowano 4 070 szt. , co oznacza praktycznie stabilny wynik –0,5% r/r wobec 2024 r. (4 090 szt.).

Polska nadal pozostaje jednym z liderów europejskiej produkcji autobusów, choć wyniki miesięczne są zmienne z uwagi na specyfikę rynku.

SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  sierpień -2,8%  ;   styczeń- lipiec: - 6,7%

Według danych GUS , w lipcu 2025 r. w Polsce wyprodukowano 137 tys. silników spalinowych do pojazdów mechanicznych , co oznacza spadek o 2,8% r/r

Od stycznia do sierpnia 2025 r. łączna produkcja wyniosła 1,4 mln jednostek , czyli o 6,7% mniej niż rok wcześniej .

 Silniki ogółem (diesel + benzyna)

  • Sierpień 2025:  137 tys. szt. (-2,8% r/r )
  • Styczeń–sierpień 2025:  1 434 tys. szt. (-6,7% r/r )

Silniki wysokoprężne (diesla)

  • Sierpień  2025:  131 tys. szt. (-4,6% r/r )
  • Styczeń–sierpień 2025 : 1 362 tys. szt. (-6,6% r/r )

Diesle pozostają kluczowym segmentem polskiej produkcji. Lipcowy wzrost r/r potwierdza ich względną stabilność mimo ogólnego trendu spadkowego w branży.

Silniki benzynowe

  • Sierpień  2025:  6 tys. szt. (+59% r/r )
  • Styczeń–sierpień 2025 :  72 tys. szt. (-7,9% r/r )

Podsumowanie

  • Sierpień nie odwrócił trendu spadkowego w produkcji silników spalinowych. Po chwilowym odbiciu w lipcu, ósmy miesiąc roku ponownie przyniósł spadki – zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Skumulowany wynik za osiem miesięcy 2025 r. pozostaje wyraźnie słabszy (–6,7% r/r ), co pokazuje, że wcześniejsze straty z I półrocza nadal się pogłębiają.

    Produkcja diesli – wciąż dominuje w polskim przemyśle i pozostaje względnie stabilna, choć w sierpniu zanotowała spadek wobec ubiegłego roku.
    Silniki benzynowe – cechują się dużą zmiennością; sierpień przyniósł wyraźny spadek, co pokazuje, że lipcowy wzrost był raczej efektem niskiej bazy niż trwałego trendu.

    Dane potwierdzają, że produkcja silników spalinowych w Polsce znajduje się w fazie strukturalnego ograniczania , wpisując się w szerszy proces transformacji europejskiej motoryzacji w kierunku elektryfikacji i odchodzenia od jednostek ICE .

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania:
Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2014 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.