Wyniki rejestracji SO w Europie - MAJ 2025
Opublikowano: 26-06-2025
Prezentujemy przygotowany przez ACEA raport na temat rejestracji nowych samochodów osobowych w UE z uwzględnieniem rodzajów paliwa
Rejestracje nowych samochodów osobowych: styczeń - maj 2025 -0,6%r/r; udział elektrycznych bateryjnych 15,4%
Do końca maja 2025 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE obniżyła się o 0,6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Niemniej jednak rejestracje rok do roku w maju zwiększyły się o 1,6% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Narastająco na koniec maja udzial w rynku samochodów elektrycznych wyniósł 15,4%, co nadal jest dalekie od oczekiwanego poziomu. Modele hybrydowo-elektryczne nadal zyskują na popularności, utrzymując swoje miejsce jako najpopularniejszy rodzaj zasilania wśród kupujących.
REJESTRACJE WEDŁUG RODZAJÓW NAPĘDU
Od początku roku do końca maja 2025 r. samochody akumulatorowo-elektryczne (BEV) odpowiadały za 15,4% całkowitego udziału w rynku UE, co oznacza wzrost z niskiego poziomu bazowego wynoszącego 12,1% na koniec maja 2024 r. Rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych nadal rosną, zdobywając 35,1% rynku i pozostając preferowanym wyborem wśród konsumentów w UE. Tymczasem łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi zmniejszył się do 38,1%, wobec 48,5% w tym samym okresie w 2024 roku.
SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych na baterie osiągnęła 701 089 sztuk, zdobywając 15,4% całkowitego udziału w rynku UE. Trzy z czterech największych rynków w UE, odpowiadające za 62% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych, zanotowały wzrosty: Niemcy (+43,2%), Belgia (+26,7%) i Holandia (+6,7%). Z kolei Francja zaliczyła spadek o 7,1%.
Dane za okres od stycznia do maja 2025 r. wykazały również, że nowe rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE zwiększyły się do 1 601 090 sztuk, napędzane wzrostem na czterech największych rynkach: Francji (+38,3%), Hiszpanii (+34,9%), Włoszech (+13,8%) i Niemczech (+12,1%). Modele hybrydowo-elektryczne zapewniają sobie obecnie 35,1% całkowitego udziału w rynku UE.
Narastająco na koniec maja 2025r. rejestracje hybryd plug wyniosły 375 182 sztuki. Przyczynił się do tego wzrost wolumenu na kluczowych rynkach, takich jak Niemcy (+52,8%) i Hiszpania (+66,6%). W rezultacie hybrydy plug-in odpowiadają obecnie za 8,2% wszystkich rejestracji samochodów w UE, wobec 7,1% w maju 2024 r.
Co więcej, w maju 2025 zmiana r/r zaowocowała wzrostem o 25% w przypadku samochodów elektrycznych na baterie i o 16% w przypadku samochodów hybrydowo-elektrycznych, podczas gdy hybrydy plug-in po raz trzeci z rzędu zdecydowanie przyspieszyły, zyskując 46,9%.
SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA
Na koniec maja 2025 r. liczba rejestracji samochodów benzynowych skurczyła się o 20,2%, przy czym spadki odnotowano na wszystkich głównych rynkach. Największy regres wystąpił we Francji, gdzie liczba rejestracji zmniejszyła się o 34,3%, następnie w Niemczech (-26,1%), we Włoszech (-15,4%) i w Hiszpanii (-13,3%).
Przy 1 305 525 nowych samochodach zarejestrowanych do tej pory, udział benzyny w rynku obniżył się do 28,6% z 35,6%. Podobnie rynek samochodów z silnikiem Diesla stracił 26,6%, co przełożyło się na 9,5% udział diesli na koniec maja 2025 r. w ujęciu narastającym.
Ponadto w ujęciu rocznym w maju 2025 r. odnotowano spadek o 18,6% w przypadku benzyny i o 27,6% w przypadku oleju napędowego.
źródło: acea.auto