PAŹDZIERNIK 2024r.

W październiku rynek autobusowy kontynuował wzrost liczby rejestracji, zapoczątkowany we wrześniu, ale już na pełną skalę. W dziesiątym miesiącu br. zarejestrowano 260 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 61 sztuk więcej niż przed rokiem (+30,7% r/r). Jest to suma zdecydowanie wyższa zarówno w porównaniu z sytuacja sprzed roku, kiedy krajowi przewoźnicy zakupili 199 fabrycznie nowych autobusów, jak i z poziomem z września (+106 szt. /+68,8% m/m). To zapowiada bardzo dobra końcówkę roku.

Mimo niskiego poziomu sprzedaży podczas tegorocznego lata, rynek zbliżył się wyraźnie do progu 2000 rejestracji i przy tej dynamice mamy szanse osiągnąć wynik ok. 2500 rejestracji nowych autobusów na koniec 2024 roku. Dla porównania w całym 2023 roku sprzedano 1821 autobusów, także już jesteśmy powyżej zeszłorocznego rezultatu i zmierzamy w kierunku pobicia poziomu sprzed pandemii – 2479 szt. z 2019 roku. Dobry kierunek!

To oczywiście daje powody do optymistycznych prognoz na przyszłość, natomiast trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że jest to zasługa przede wszystkim gigantycznego wzrostu w kategorii minibusów (+496 szt./+101% r/r), przy jednoczesnym dużym spadku w autobusach miejskich (-206 szt. /-32% r/r) W tej sytuacji zaczyna nam się tworzyć rynek dwóch prędkości, gdzie z jednej strony wynik mocno w górę pchają najmniejsze i najtańsze pojazdy, natomiast z drugiej zdecydowanie wolniej sprzedają się autobusy powyżej 8 ton DMC, których jednostkowa cena jest czasami kilkukrotnie wyższa niż jednego minibusu. Kwintesencją tej sytuacji jest wysokie, piąte miejsce marki Ford, która oferuje najtańsze MINI autobusy na rynku i do tego produkowane w całości poza granicami naszego kraju.

Więcej w tabelach poniżej oraz w zakładce pojazdy użytkowe.

Metoda sortowania: