04_Poznań Motor Show – rynek dynamicznie w górę, elektromobilność wolniej

Na początku miesiąca odbyły się targi Poznań Motor Show. Impreza obfitowała w premiery nowych modeli szeroko komentowane w mediach przed i po evencie. Kantar TNS Automotive odwiedził tegoroczne targi, jednak oprócz samych samochodów interesowały nas nastroje w branży i przewidywania co do jej rozwoju w najbliższym czasie. W trakcie dni prasowych postanowiliśmy po raz kolejny spytać przedstawicieli wystawców oraz dziennikarzy motoryzacyjnych jaką przyszłość widzą dla rodzimego rynku samochodowego. Poniżej niektóre z rezultatów naszego sondażu. Czytaj dalej >>>

Czy rynek będzie dalej rósł?

Jednym z aspektów o który postanowiliśmy zapytać gości dni prasowych na Poznań Motor Show była opinia o tym, czy tendencja wzrostowa rynku utrzyma się również w przyszłym 2018 roku. Wyniki pokazują, że po doskonałym roku 2016 i bardzo dobrym początku roku bieżącego, nastroje w branży są naprawdę znakomite. Jedynie 3% naszych rozmówców wątpiło w dalszy wzrost sprzedaży nowych samochodów w 2018 roku, natomiast aż 84% przedstawicieli branży goszczących na targach jest optymistami w tym zakresie. Jako potencjalne główne powody dalszego rozwoju rynku podawane są kwestie takie jak bogacenie się społeczeństwa, w tym wzrost wynagrodzeń (39 proc.), większa świadomość konsumentów odnośnie oferty i korzyści związanych z posiadaniem nowego auta (20 proc.)  oraz coraz większa dostępność wygodnych form finansowania (10 proc.). Naszym zdaniem ten ostatni aspekt może w najbliższym czasie odegrać kluczową rolę w budowaniu dostępności nowych samochodów dla klientów indywidualnych, i tym samym budować wzrost rynku nie tylko poprzez wspomaganie zakupów dla przedsiębiorców.

Elektromobilność jest trendy, ale czy w trendzie wzrostowym?

Drugą kwestią poruszaną w naszym badaniu była popularna ostatnio elektromobilność, o którą pytaliśmy w ostatnim czasie konsumentów. Tym razem o samochody elektryczne chcieliśmy zapytać przedstawicieli branży motoryzacyjnej. Okazuje się, że pomimo ogólnie dobrych nastrojów, w przypadku perspektyw rozwoju elektromobilności przedstawiciele branży są znacznie bardziej sceptyczni niż w przypadku oceny całego rynku. Tylko połowa (51 proc.) naszych respondentów jest zdania, że w ciągu kilku najbliższych lat samochody elektryczne mają szansę stać się istotnym środkiem transportu dla polskich gospodarstw domowych. Niemal 40 proc. uważa, że szanse na taki rozwój wydarzeń są raczej niewielkie lub po prostu ich brak.

Optymiści swoje opinie uzasadniają głównie ogólnym trendem ekologicznym, który napędza działania w zakresie elektromobilności – ten aspekt wskazywał co trzeci badany. Pozostałe argumenty to ogólnie rozwój technologiczny, który będzie powodował obniżenie kosztów zakupu i posiadania samochodów elektrycznych. Innym ważnym argumentem jest przewidywany zmiana trendów w motoryzacji i ogólnie rozwój tego segmentu rynku. Co ciekawe, plany rządowego wsparcia rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce nie zostały ani razu wspominane jako czynnik mogący wpłynąć na istotne zwiększenie zainteresowania samochodami elektrycznymi.

Osoby sceptycznie podchodzące do kwestii samochodów elektrycznych jako główne bariery rozwoju tego segmentu w naszym kraju wskazywały wysokie koszty zakupu takich aut (40 proc.) oraz brak odpowiedniej infrastruktury pozwalającej naładować pojazdy elektryczne (37 proc.).

Dodatkowo zapytaliśmy wszystkich rozmówców, czy byliby skłonni wziąć pod uwagę w ciągu najbliższych 5 lat zakup samochodu elektrycznego do własnego gospodarstwa domowego przy założeniu, że mieliby łatwy dostęp do infrastruktury szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, natomiast sam samochód byłby droższy o kilkanaście procent od standardowego samochodu o napędzie spalinowym?  Okazało się, że 41% badanych przedstawicieli branży rozważyłoby zakup elektryka i jednocześnie niemal dokładnie taki sam odsetek (42%) naszych rozmówców nie bierze na razie pod uwagę takiej ewentualności. Dla przypomnienia, tylko co trzeci (31,6 proc.) przysłowiowy „Kowalski” odpowiadający na to samo pytanie, byłby skłonny rozważyć zakup auta elektrycznego. Podsumowując, większa wiedza w zakresie elektromobilności wśród przedstawicieli branży oraz prawdopodobnie wyższy status materialny uczestników targów (w odniesieniu do ogółu populacji) nie powoduje drastycznie większego zainteresowania posiadaniem samochodów elektrycznych. Niemniej jednak odsetki osób zainteresowany w obu badanych grupach pozwalają sądzić, że po wyeliminowaniu wielu barier dla rozwoju elektromobilności w Polsce (o które również pytaliśmy gości targów), samochody elektryczne mogą na dobre zagościć na naszych drogach w perspektywie kilkunastu, a może nawet kilku lat.

 

Źródła:

  1. Badanie w trakcie Poznań Motor Show, 6 kwietnia 2017, ze 120 przedstawicielami branży motoryzacyjnej
  2. Sondaż telefoniczny, 19-20 stycznia 2017, próba reprezentatywna 1000 dorosłych Polaków

 

Zapraszamy do kontaktu:

Michał Roszkowski – Automotive Practice Head, Kantar TNS

michal.roszkowski@tnsglobal.com