04_Wydatki na komunikację wyprzedaży rocznika w tym roku znacznie wyższe

Wydatki na reklamę branży samochodowej w pierwszym kwartale tego roku były a o 20% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jednym z powodów wzrostu budżetów reklamowych było zapewne zastokowanie rynku wywołane WLTP i siłą rzeczy uruchomienie w okresie wyprzedaży mechanizmów mających upłynnić towar stojący na placach.

Największym reklamodawcą w trzech pierwszych miesiącach tego roku w kategorii Samochody (osobowe, dostawcze, ciężarowe) w tradycyjnych mediach był, jak bywa to bardzo często, Volkswagen Group Polska, jednak grupa zmniejszyła nieznacznie wydatki o prawie 4% w porównaniu do okresu I-III.2018. W Grupie znacznie wzrosły wydatki na Audi (wzrost 43,4%) oraz Skodę (wzrost o 35,1%). Na drugim miejscu uplasował się koncern FCA Poland, który znacznie zwiększył wydatki  (wzrost o 181,1%) z największym budżetem w grupie dla modelu Tipo oraz marki Jeep. Na trzeciej lokacie znalazła się Toyota Motor Poland (z budżetami dla Toyoty i Lexusa), która nieznacznie zwiększyła wydatki o 1,7%. Kolejne miejsce w rankingu top 5 zajmują odpowiednio Renault Polska (wzrost wydatków o 37,1%) z największymi wydatkami w grupie dla modelu Megane oraz Hyundai Motor Poland ze wzrostem wydatków o 76% (z wysokim budżetem dla modelu Elantra). Uwagę zwraca pojawienie się w rankingu British Automotive Polska, ze wzrostem 229% z budżetami dla Jaguara i Land Rovera, który w 2018 roku ani razu nie znalazł się w pierwszej dziesiątce reklamodawców w miesięcznych podsumowaniach.

Top 10 reklamodawców

Do pierwszej trójki marek z rekordowymi wydatkami w I kwartale 2019 zaliczyły się Renault i Hyundai (obie ze znacznym wzrostem) oraz Toyota, która odnotowała spadek o 8,8%, zaś markami, które odnotowały największy wzrost wydatków w zestawieniu, były Kia (117,2%) oraz Fiat (104,8%).

Top 10 marek

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu:

Remigiusz Salamon, Key Account Manager, Kantar, Media Division

remigiusz.salamon@kantarmedia.com