06_Prawie każdy kierowca w Polsce kupił kiedyś opony

Według danych z GUS osób posiadających w Polsce prawo jazdy jest ponad 22 miliony. Jak wynika z badania agencji Minds & Roses, aż 96% aktywnych kierowców dokonało przynajmniej raz w życiu zakupu opon do swojego samochodu.

Powody zakupu opon są oczywiście zróżnicowane i można je podzielić na cztery główne kategorie: eksploatacja, sezonowość, zmiana auta oraz kategoria, którą przypisujemy bardziej entuzjastom motoryzacji, czyli chęć posiadania innych/lepszych/markowych opon.

Nie jest zaskoczeniem, że największą kategorią jest eksploatacja. Zakupu nowych opon ze względu na ich wiek lub stan bieżnika (odpowiednio 50% i 48%) podyktowany jest wymogami prawnymi oraz percepcją obniżonego bezpieczeństwa użytkowania. Zły stan opon to potencjalny problem dla kierowcy podczas przeglądu technicznego pojazdu lub kontroli policyjnej. Ponadto opona w trakcie eksploatacji może ulec uszkodzeniu - jest to trzeci najczęstszy powód zakupu opon wskazywany przez 37% kierowców. Niestety w takich przypadkach, pomimo uszkodzenia najczęściej jednej z opon, kierowca najczęściej jest zmuszony do zakupu co najmniej dwóch sztuk – w Polsce obowiązuje wymóg posiadania dwóch takich samych opon na jednej osi, co na innych rynkach nie jest już takie oczywiste.

Drugą kategorią pod względem wielkości jest sezonowość. Ze względu na warunki atmosferyczne kierowcy nabywają drugi komplet opon letnich lub zimowych - takie deklaracje składa 16% kierowców. Na uwagę zwraca naszym zdaniem dość duży (14%) odsetek kierowców deklarujących, że kupili oni opony wielosezonowe. Ta kategoria produktów ewidentnie wraca do łask co potwierdzają także dane Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego .

Ze względu na kupno nowego samochodu 18% kierowców musiało zainwestować w nowy lub dodatkowy komplet opon. Oczywiście może to mieć związek ze złym stanem opon w kupionym aucie lub sezonowością, ale głównym czynnikiem wpływającym na decyzje był właśnie zakup samochodu.

Ostatnia grupę powodów przypisujemy do grupy entuzjastów motoryzacji. W tej grupie mamy zakupy opon ze względu na zmianę rozmiaru kół (21%) oraz chęć kupienia lepszych lub po prostu innych opon (6%). W pierwszym przypadku są to zazwyczaj sytuacje związane z zakupem np. felg aluminiowych i koniecznością dopasowania rozmiaru opony, w drugim np. niezadowolenie z marki użytkowanego ogumienia, chęć posiadania innej marki/typu opony.

W przypadku pytań do badania zapraszamy do: kontakt@mindsandroses.com

[1] https://pzpo.org.pl/aktualnosci/a%C5%BC-45-mln-opon-sprzedanych-w-polsce-rekordowy-pierwszy-kwarta%C5%82-2022.html

Informacja metodologiczna: Badanie CAWI zrealizowane przez Minds&Roses na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej kierowców N=500, zrealizowane w maju  2022. Dane prezentowane na wykresach w procentach.