11_Powyborczy spadek nastrojów konsumentów_Consumer Index

Najnowszy pomiar Consumer Index miał miejsce w drugiej połowie października, kiedy opadły już emocje związane z kampanią wyborczą i okazało się, że wynik wyborów nikogo do końca nie zadowolił. Prawo i Sprawiedliwość nie zdobyło tylu głosów, ilu mogłoby się oczekiwać, za to opozycji nie udało się wygrać z partią rządzącą. Takie rozstrzygnięcie wyborów najwyraźniej odbiło się na nastrojach konsumentów, a Consumer Index spadł do najniższego od kilku miesięcy poziomu.

Ocena bieżącej sytuacji pozostaje stabilna, jednak Polacy są coraz większymi pesymistami w odniesieniu do przyszłości polskiej gospodarki, a tym samym także przyszłej sytuacji swoich gospodarstw domowych. Co więcej, stan gospodarki oceniany jest dużo gorzej od sytuacji gospodarstw domowych. Takie wyniki pomiaru nastrojów konsumenckich, mogą niepokoić, jeśli weźmie się pod uwagę, że podobnie kształtowały się one także w okresach poprzedzających poprzednie spowolnienia gospodarcze.

Warto dodać, że trend spadkowy w ocenie sytuacji gospodarczej obserwujemy od ponad roku (od maja 2018 r.). Ocena sytuacji gospodarstwa domowego jest dużo bardziej stabilna, ale i tu możemy mówić o niewielkim trendzie spadkowym. Biorąc pod uwagę, że w kolejnych latach trudno się spodziewać dalszego zwiększenia się transferów społecznych, a z innych krajów, takich jak Niemcy, płyną mało optymistyczne informacje o stanie gospodarki, to trend będzie prawdopodobnie kontynuowany w kolejnych miesiącach, a nawet może się pogłębiać. Przyszłość pokaże, czy Polska znów pozostanie „zielną wyspą”.

Agata Zadrożna
Account Manager, Public Division
agata.zadrozna@kantar.com

http://www.tnsconsumerindex.pl/index.php?month=2019-10