09_Na rynku reklamowym sporo zmian w porównaniu z zeszłym rokiem

Na koniec drugiego kwartału, czyli w czerwcu, budżety reklamowe firm samochodowych były mniejsze od tych z ubiegłego roku o 16,7%, co było znacząco lepszym wynikiem w porównaniu do maja, kiedy to budżety reklamowe marek motoryzacyjnych skurczyły się o ponad trzy czwarte. Miesiące wakacyjnie, tj. lipiec i sierpień nie przyniosły  utrzymania trendu wzrostowego w wydatkach reklamowych. Lipiec zamknął się spadkami rok do roku na poziomie -25%, a sierpień na poziomie -22%. Czy w okresie kampanii wyprzedażowych wrócimy do poziomów wydatków z 2019 roku?

Największym reklamodawcą w sierpniu tego roku w kategorii Samochody (osobowe, dostawcze, ciężarowe) w tradycyjnych mediach był Volkswagen Group Polska, ale grupa zmniejszyła wydatki o niemal 55% w porównaniu do sierpnia zeszłego roku, jednak utrzymała pierwsze miejsce.  Na drugiej lokacie znalazła się Toyota Motor Poland, która zwiększyła zaangażowanie w reklamę aż o 80%. Na trzeciej pozycji uplasował się Opel Poland, który również zwiększył wydatki o 22,2%. Czwarta lokata przypadła BMW Polska (spadek wydatków o 21,6%), a piąta pozycja dla Mazdy Motor Poland (wzrost aż o 829%). Uwagę zwraca również KIA Motors Polska, która zajęła 7 miejsce, a w sierpniu zeszłego roku miała bardzo skromną aktywność. Sumarycznie zaangażowanie reklamodawców było o 22% mniejsze w porównaniu do sierpnia zeszłego roku.

Nastąpiła zmiana w rankingu marek, gdzie liderem wydatków została Toyota, która ponad połowę swojego budżetu przeznaczyła na komunikację modelu RAV4. W sumie wydatki na markę wzrosły aż o 177%. Na drugie miejsce spadła marka Skoda, a wydatki w sierpniu zmalały w ujęciu rok do roku o ponad 45%. Trzecie miejsce na koniec wakacji przypadło dla marki Audi, która zwiększyła aktywność o 48,4%, a najwyższy budżet został wygenerowany dla modelu A3. Opel, który uplasował się na czwartej pozycji, cały budżet przeznaczył tylko na dwa modele, tj. Astra V oraz Crossland X. 

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu:

Remigiusz Salamon, Key Account Manager, Kantar, Media Division

remigiusz.salamon@kantar.com