06_Dzięki przyspieszonej dynamice wzrostu Amazon zostaje liderem rankingu 100 najcenniejszych marek świata BrandZTM za rok 2019. A co z motoryzacją?

Dzięki przyspieszonej dynamice wzrostu Amazon zostaje liderem rankingu 100 najcenniejszych marek świata BrandZTM za rok 2019. A co z motoryzacją?

Najcenniejszą marką świata, prawie nie wykazując oznak spowolnienia dynamiki wzrostu, stał się Amazon– taki wniosek przynosi ranking najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2019.

Inteligentnie przeprowadzone przezAmazonnowe przejęcia tworzące nowe strumienie przychodów, w połączeniu z doskonałą obsługą klienta oraz zdolnością do utrzymywania się o krok przed konkurencją dzięki oferowaniu zróżnicowanego ekosystemu produktów i usług pozwoliły firmieAmazonstale zwiększać dynamikę wzrostu wartości tej marki.  

Od pierwszego rankingu BrandZ’s Top 100, czyli od 2006 r., na jego czele plasują się firmy technologiczne. Pierwszym liderem rankingu byłMicrosoft, którego wartość rosła aż o 52% rok do roku do poziomu 315,5 mld USD. ObecnieAmazonwyprzedziłApple(nr 2, wartość: 309,5 mld USD) iGoogle(nr 3, wartość: 309,0 mld USD), przy czym obie ostatnie firmy odnotowały dość skromny wzrost – odpowiednio o +3% i +2%, co zakończyło 12-letni okres dominacji tych gigantów technologicznych.

Jeśli chodzi o ścisłą czołówkę (Top 10),na 6. miejscu pozostałFacebook, natomiast markaAlibabapo raz pierwszy wyprzedziłaTencent,stając się najcenniejszą marką chińską i awansując o dwa miejsca na pozycję nr 7 (wzrost o +16% do 131,2 mld USD).Tencentspadł o trzy miejsca na pozycję nr 8 wskutek spadku wartości o 27% do poziomu 130,9 mld rok do roku. Przyczyn można upatrywać w tym, co w rankingu BrandZ opisuje się jako „zmienność świata”, w którym marki muszą przewidywać nieustannie zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów.

Podczas gdy inne platformy mediów społecznościowych zmagają się z wyzwaniami w obszarach takich jak zaufanie użytkowników czy atrakcyjność,Instagram(nr 44, wartość: 28,2 mld USD) ma obecnie już ponad miliard użytkowników na całym świecie. W tym roku Instagram okazał się najszybciej rosnącą marką, awansując aż o 47 miejsc w górę dzięki imponującemu wzrostowi wartości swojej marki – aż o +95%. Z koleiLululemon, firma odzieży sportowej inspirowanej jogą, okazała się drugim najszybciej rosnącym uczestnikiem rankingu, osiągając wzrost +77% rok do roku i wartość 6,92 mld USD.

Inne szybko awansujące marki, takie jakNetflix(+65%, nr 34, wartość: 34,3 mld USD),Amazon(+52%, wartość: 315,5 mld USD) czyUber(+51%, nr 53, wartość: 24,2 mld USD), stanowią sygnał gwałtownych zmian w świecie opartym na nowoczesnych technologiach, w którym konsumenci przywiązują coraz większą wagę do lepszych, bogatszych doświadczeń płynących od różnych marek.

Jak zatem wypadają marki motoryzacyjne?

  • Łączna wartość dziesięciu najcenniejszych marek motoryzacyjnych(Auto Top 10)spadłaod roku 2018 o 7%, do łącznej wartości wynoszącej 139,7 mld USD, gdyż zakupy nowych aut pozostają pod wpływem radykalnych zmian w branży i napięć handlowych.
  • Marki samochodowe ucierpiały szczególnie z powodu spadku sprzedaży samochodów osobowych w Chinach o 4,1% – był to pierwszy spadek od około dwóch dekad. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż samochodów wzrosła o mniej niż 1%. Z kolei w Europie, gdzie również panuje stagnacja w tej branży, na sprzedaż wpłynęły nowe przepisy dotyczące emisji spalin.
  • Toyota zachowała pozycję nr 1 wśród globalnych marek motoryzacyjnychi jest obecnie warta 29,2 mld USD. Celem działań Toyoty było wzmocnienie marki – w swojej pierwszej kampanii o zasięgu globalnym Toyota wyemitowała podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpiady siedem reklam, które promowały Toyotę jako lidera w biznesie związanym z mobilnością.
  • Volkswagen był jedyną marką motoryzacyjną, która w 2019 r. odnotowała wzrost.Jej wartość zwiększyła się o 12% do 6,7 mld USD, a pozycja wzmocniła się od czasów skandalu z emisjami w 2015 r., choć Volkswagen nadal jeszcze nie wrócił do swojej szczytowej wartości. Wprawdzie na niektórych rynkach, np. w Chinach, erozja zaufania konsumentów do marki nieco wyhamowała, jednak w USA i na innych kluczowych rynkach spadek zaufania nadal się utrzymuje.
  • Porsche weszło do rankingu BrandZ Top 100, zajmując miejsce nr 10wśród najcenniejszych marek motoryzacyjnych, a wartość tej marki wyniosła 5,8 mld USD.

 Najważniejsze trendy wynikające z tegorocznego badania BrandZ Global Top 100:

  • Dobra luksusowe to najszybciej rosnąca kategoria(+29%), a niedaleko za nią plasuje się handel detaliczny (+25%), który zawdzięcza wzrost przesuwaniu się preferencji konsumentów w stronę kanałów cyfrowych i rosnącej roli konsumentów z pokolenia Y i Z.
  • Technologie, finanse i handel detaliczny to kategorie dominujące– przypada na nie ponad 2/3 łącznej wartości marek.
  • W rankingu Top 100 pojawiło się 9 nowych uczestników,głównie dzięki markom technologicznym z Chin i USA stosującym przełomowe modele biznesowe – są toDell Technologies, Xbox, Haier, MeituaniXiaomi.
  • Marki azjatyckie zwiększają swoją obecność w rankingu– obecnie w pierwszej setce jest już 15 marek chińskich, 3 indyjskie i jedna indonezyjska. Łącznie do rankingu zakwalifikowały się 23 marki azjatyckie, w tymLICorazTata Consultancy Services.
  • Pojawia się nowe pokolenie marek– są to marki ztzw. „Pokolenia Z” (stworzone po roku 1996). Znacznie wyprzedzają one inne marki pod względem dynamiki wzrostu, ponieważ z każdym rokiem swojego istnienia dodają coraz większą wartość do rankingu – niemal cztery razy więcej niż marki stworzone w epoce „millenialsów” (1977–1995). W pierwszej setce znalazły się łącznie 23 marki z „Pokolenia Z” – ich średni wiek wynosi 16 lat, podczas gdy marek należących do pokolenia „millenialsów” jest 18, a ich średni wiek to 33 lata.
  • Marki zrównoważonego wzrostu– Właściciele marek doceniają, jak ważna jest poprawa i wzmocnienie wizerunku marek „odpowiedzialnych” w oczach konsumentów – czynią to poprzez inicjatywy społeczne, ekologiczne i korporacyjne.
  • Wojna handlowa między Chinami i USAodbiła się na dynamice rankingu Top 100 – w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrost spowolnił, spadając do +7%. Ucierpiał na tym optymizm konsumencki, ponieważ na szereg kategorii wpłynęły cła handlowe, najbardziej na sektor samochodowy, logistykę i bankowość.

 Pełen raport, rankingi najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 oraz wiele informacji o markach z najważniejszych regionów oraz 14 sektorów rynku można znaleźć pod poniższym linkiem: https://brandz.com/admin/uploads/files/BZ_Global_2019_WPP.pdf