05_Wybory, wybory i po wyborach-Kantar Consumer Index

Prognozy w kwietniu wskazywały na spadek oceny ekonomicznej kraju i ma to niestety odzwierciedlenie w wyniku wskaźnika klimatu konsumenckiego.

Maj to kolejny miesiąc spadków Kantar Consumer Index, który obecnie wynosi 3.1% (spadek o 1,3 p.p. w porównaniu z wynikiem kwietniowym). Deszczowa i chłodna majówka, wzrost cen paliw na stacjach czy premiera filmu braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu”, prezentująca ukrywanie pedofilii w Kościele, spowodowały spadek nastrojów konsumenckich w kraju.

Partia rządząca próbowała ratować optymizm Polaków. Prowadząc kampanię europejską PiS składał obietnice, które bezpośrednio nie dotyczą samego Parlamentu Europejskiego, jak: 500 zł na pierwsze dziecko, „trzynastkę” dla emerytów, likwidację podatku PIT dla osób do 26. roku życia, zwiększenie kwoty wolnej od podatku czy przywrócenie lokalnych połączeń autobusowych. Wyjątkiem wśród ogółu Polaków jest grupa wiekowa 55 lat i więcej, w której można zauważyć wzrost wskaźnika Kantar Consumer Index. Tym razem wynik jest lepszy o 0,1 p.p. i wynosi 5,1%. Największy spadek wskaźnika odnotowano w przypadku osób w wieku 40-54 lat – o 3,7 p.p. (wynosi 3,8 p.p.).

Obietnice wyborcze miały swoje odzwierciedlenie w wynikach wyborów do Parlamentu Europejskiego, które odbyły się 26 maja. To właśnie PiS odniósł zwycięstwo w wyborach z wynikiem ponad 45%, a na kolejnym miejscu znalazła się Koalicja Europejska z wynikiem 38% (dane na dzień 27.05.2019r.).

Czy wyniki eurowyborów będą miały wpływ na wynik wskaźnika indeksu w czerwcu? Miejmy nadzieję, że zbliżające się wakacje odmienią trend i kolejne miesiące będą pozytywnie oceniane.

Tomasz Wierzbiński

Strategic Account Manager

tomasz.wierzbinski@kantar.com

http://www.tnsconsumerindex.pl/index.php?month=2019-05