DYREKTYWA 2006 126 WE
Opublikowano: 26-02-2016
Motocykle i motorowery są coraz bardziej popularne. Szczególnie w miastach jest to dobre rozwiązanie z uwagi na wzrost natężenia ruchu, problemy z parkowaniem i wysokie koszty związane z posiadaniem prywatnego samochodu.
Użytkownicy jednośladów to zarówno motocykliści rekreacyjnie korzystający z dużych maszyn, jak i młodzi ludzie oraz pracownicy dojeżdżający do pracy na motorowerze. W latach 2001–2010 liczba tych pojazdów na europejskich drogach wzrosła o 48 proc. W latach 2010 – 2013 było ich około 34,5 mln.
Motocykle i motorowery są mniej stabilne i mniej widoczne niż samochody. Ich użytkowników nie chroni też karoseria. Odsetek poważnych i śmiertelnych wypadków z ich udziałem jest nieproporcjonalnie duży – do większości z nich dochodzi w miastach, a ich powodem jest najczęściej błąd człowieka.
W 2013 r. w UE zginęło ponad 4700 motocyklistów i motorowerzystów . Wypadki śmiertelne z udziałem motocykli stanowią 15 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, a z udziałem motorowerów – około 3 proc. Razem stanowią one 18 proc. śmiertelnych wypadków drogowych, mimo że motocykle i motorowery to zaledwie 11 proc. wszystkich pojazdów silnikowych.
Działania UE mające na celu poprawę bezpieczeństwa motocyklistów i motorowerzystów obejmują:
Źródło: Komisja Europejska