Bezpieczniejsze drogi dla motocyklistów i motorowerzystów

Praktyczne i modne...

Motocykle i motorowery są coraz bardziej popularne. Szczególnie w miastach jest to dobre rozwiązanie z uwagi na wzrost natężenia ruchu, problemy z parkowaniem i wysokie koszty związane z posiadaniem prywatnego samochodu.
 

Użytkownicy jednośladów to zarówno motocykliści rekreacyjnie korzystający z dużych maszyn, jak i młodzi ludzie oraz pracownicy dojeżdżający do pracy na motorowerze. W latach 2001–2010 liczba tych pojazdów na europejskich drogach wzrosła o 48 proc. W latach 2010 – 2013 było ich około 34,5 mln.

... ale również niebezpieczne

Motocykle i motorowery są mniej stabilne i mniej widoczne niż samochody. Ich użytkowników nie chroni też karoseria. Odsetek poważnych i śmiertelnych wypadków z ich udziałem jest nieproporcjonalnie duży – do większości z nich dochodzi w miastach, a ich powodem jest najczęściej błąd człowieka.

W 2013 r. w UE zginęło ponad 4700 motocyklistów i motorowerzystów . Wypadki śmiertelne z udziałem motocykli stanowią 15 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, a z udziałem motorowerów – około 3 proc. Razem stanowią one 18 proc. śmiertelnych wypadków drogowych, mimo że motocykle i motorowery to zaledwie 11 proc. wszystkich pojazdów silnikowych.

Bezpieczniejsze drogi dla motocyklistów i motorowerzystów – działania UE:

Działania UE mające na celu poprawę bezpieczeństwa motocyklistów i motorowerzystów obejmują:

  • szkolenie– prawo jazdy na motorower i stopniowy dostęp do prawa jazdy na motocykle – dyrektywa UE 2006/126/WE wprowadzająca ujednolicone prawo jazdy 
  • nowe technologie– wyposażenie motocykli i skuterów w dodatkowe zabezpieczenia, np. zaawansowane systemy hamowania (więcej informacji na stronie zawierającej dyrektywy i rozporządzenia - http://ec.europa.eu/growth/sectors/automotive/legislation/motorbikes-trikes-quads/index_en.htm )
  • granty na projekty informacyjne dotyczące bezpieczeństwa motocyklistów i motorowerzystów, np. Riderscan (projekt ma na celu gromadzenie istniejącej wiedzy, identyfikowanie potrzeb i rozpowszechnianie zebranych informacji zainteresowanym stronom w celu promowania bezpieczeństwa motocykli w całej Europie) i Mosafim (projekt obejmujący dwa obszary: poprawa bezpieczeństwa motocyklistów przez lepszą wydajność ich sprzętu ochronnego (kaski, kurtki, rękawice, ochraniacze) oraz poprawa jakości systemów informacyjnych/alarmowych, powypadkowych)
  • projekty badawcze– ochrona użytkowników dróg dzięki technologiom inteligentnych systemów transportu (VRUITS) lub bezpieczniejszych barierek (SMART RRS – inteligentne systemy bezpieczeństwa ruchu drogowego).

Źródło: Komisja Europejska

Metoda sortowania:

DYREKTYWA 2006 126 WE

Opublikowano: 26-02-2016

Pobierz plik

DYREKTYWA 2006 126 WE.pdf [713,83 kB]