Australia: Jak zmniejszyć ryzyko wypadków podczas podróży motocyklem – zalecenia i wskazówki

Kierowcy motocykli są dużo bardziej narażeni na ryzyko poważnych obrażeń, podczas kolizji/wypadku niż kierowcy samochodów, dlatego nieustannie poszukuje się rozwiązań, które pomogą zniwelować skutki niebezpiecznych sytuacji. Dzięki wsparciu licznych grup motocyklowych, opracowywane są sposoby poprawy bezpieczeństwa motocyklistów.

1. PRĘDKOŚĆ

Pozostaw sobie czas na reakcję.

Wiele wypadków motocyklowych ma miejsce podczas dobrych warunków pogodowych, również na pustej drodze. Nawet doświadczeni kierowcy potrzebują czasu, aby móc zareagować na zmieniające się warunki i sytuacje na drodze. Przeszkoda może zaskoczyć nagle, mimo dostosowania prędkości pojazdu do panujących warunków. Pamiętajmy, że właściwą reakcję kierowcy dodatkowo opóźniają rozkojarzenie, zmęczenie, alkohol czy narkotyki.
 
Jazda z prędkością pozwalającą na odpowiednio wczesne zareagowanie na niespodziewane zagrożenia zmniejsza ryzyko wypadku. Samochody mają cztery opony, co powoduje, że mogą zatrzymać się znacznie szybciej niż motocykle, dlatego kierowcy jednośladów powinni zostawić sobie odpowiednią lukę za poprzedzającym ich pojazdem.
 
Hamulce z ABS.

Wraz z postępem technologicznym pojawiły się przeciwblokujące układy hamulcowe.
ABS zapobiega poślizgom i zapewnia maksymalną skuteczność hamowania na wielu powierzchniach. W sytuacji, gdy występuje nadmierne ciśnienie hamowania lub zmiana w przyczepności, czujniki ABS wykrywają zmianę prędkości koła motocykla i automatycznie dostosowują siłę hamowania, aby zapobiec blokowaniu kół.

2. ALKOHOL

Słabszy refleks, więcej błędów.

Alkohol obniża zdolność do szybkiego reagowania na zagrożenia oraz dokonywania rzetelnych ocen. Istnieje znacznie większe ryzyko odniesienia śmiertelnych obrażeń, gdy kierowca jedzie na tzw podwójnym gazie.

Alkohol znacznie zwiększa ryzyko.

Alkohol i inne używki spowalniają refleks, zmniejszają koordynację, zaburzają percepcję głębi i zwiększają ryzyko podejmowania niewłaściwych decyzji, przez co wzrasta prawdopodobieństwo wypadku. Jeszcze większe zagrożenie wywołuje alkohol podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych.  Wpływa negatywnie na równowagę kierowcy i wrażliwość na ruchy, co utrudnia utrzymanie kontroli nad motocyklem.

Należy unikać prowadzenia pojazdów po alkoholu.
Każda ilość alkoholu może mieć negatywny wpływ na jazdę, nawet jeśli jego poziom we krwi jest niższy niż dozwolony (w Australii).  Jeśli zamierzasz prowadzić, to najlepiej nie pij wcale, a jeśli piłeś, nie jedź.

3. ZMĘCZENIE

Zwracaj uwagę na znaki ostrzegawcze wysyłane przez swój organizm.

Zmęczenie powoduje brak koncentracji. A to prosta droga do wypadku. Zwracaj uwagę na sygnały wysyłane przez swój organizm; rozkojarzenie, dekoncentracja, suchość w ustach czy sztywność stawów (szyja, kolana i nadgarstki).

Bądź czujny.

Jazda motocyklem jest znacznie bardziej fizycznie i psychicznie wymagająca niż jazda samochodem. Zmęczenie motocyklisty jest wynikiem wyczerpania i fizycznego i psychicznego. Zmęczenie może być również pogłębione przez warunki pogodowe czy silny wiatr.

Upewnij się, że rozpoczniesz podróż wypoczęty, po dobrze przespanej nocy.

Pij dużo wody - napoje owocowe i energetyczne są wskazane ale w ograniczonych ilościach. Należy unikać zbyt dużej ilości kawy lub słodkich napojów. Nie pij alkoholu!

Podczas podróży jedz niewielkie ilości. Wskazane są częste i proste przekąski, takie jak owoce, orzechy, musli, trochę czekolady. Unikaj tłustych i obfitych posiłków przed - lub podczas długiej jazdy.

Nawet jeśli nie jesteś zmęczony, rób postoje co 1,5 godziny lub 150 km.

4. DOBRE PRAKTYKI

Trzysekundowa luka.

Motocyklista potrzebuje trzech sekund od miejsca zagrożenia do reakcji na jego uniknięcie i podjęcie odpowiednich działań, a pamiętajmy, że motocykliści napotykają znacznie więcej niebezpieczeństw na drodze niż kierowcy aut. Międzynarodowe badania wskazują, że na kilometr podróży motocykliści są około 34 razy bardziej narażeni na śmierć w wypadku niż pasażerowie pojazdu.

Obserwacja.

Należy nieustannie obserwować drogę i okolice. Konotować informacje wizualne, patrzeć kilka sekund w jedno miejsce po czym przenieść wzrok w inną stronę. Patrz w dal, na boki i regularnie sprawdzaj lusterka. Przewiduj i na bieżąco reaguj na zmieniające się warunki.

5. KASKI

Wybierz kask najbezpieczniejszy, zgodny z wymogami prawa i posiadający atesty.

Na co należy zwrócić uwagę:

  • Wszystkie kaski sprzedawane w Australii muszą być zgodne z prawem australijskim lub normą UNECE22.05 i być odpowiednio oznakowane.
  • Należy pamiętać, by kask zapewniał odpowiednią ochronę i komfort.
  • Ważne jest, by kask był odpowiednio dopasowany. Sprawdź rozmiar i dopasowanie kasku przed zakupem. Nie kupuj kasku w intrenecie, chyba że jesteś pewien, że będzie pasował.
  • Wybierz kask w jasnych barwach, który zapewnia lepszą widoczność zarówno w dzień, jak i w nocy.
  • Nie kupuj kasków używanych, gdyż mogły już brać udział w kolizji/wypadku i mogą być uszkodzone. Nie pożyczaj innym swojego kasku. Twój kask dobrany był dla Ciebie, nie znaczy to, że będzie pasował na inną głowę.
  • Pamiętaj - kaski są produkowane w różnych rozmiarach. Kształt i wielkość twojej głowy są unikalne dla ciebie, więc poświęć trochę czasu na wykonanie następujących kroków przy zakupie nowego kasku;
    • zmierz głowę w najszerszej części, tuż nad uszami. Pomiar pomoże dopasować odpowiedni rozmiar,
    • kiedy masz już kask w odpowiednim rozmiarze – załóż go i zapnij. Odpowiednio dostosowany będzie pasował za każdym razem. Po założeniu powinieneś czuć go każdą częścią głowy. Ponoś go przez kilka minut, by sprawdzić, czy jest wygodny,
    • spróbuj obrócić kask z boku na bok przy zabezpieczonym pasku. Upewnij się, że kask się nie obraca. Pochyl kask w przód i w tył. Powinien być nieruchomy. Jeśli jest inaczej – znaczy, że źle dobrałeś rozmiar,
    • ostatnią rzeczą jest sprawdzenie, czy kask jest bezpieczny i zabezpieczony paskami łatwo się nie zsunie. W tym celu pochyl głowę do przodu i poproś kogoś by spróbował zdjąć go przesuwając w górę i w dół. Jeżeli kask da się zsunąć przy zapiętym pasku pod brodą – znaczy, że najprawdopodobniej zsunie się także podczas wypadku.

6. ODZIEŻ OCHRONNA

Skorzystaj z nowoczesnych technologii.

Jeżeli wybrałeś już odpowiedni kask i upewniłeś się, że jest we właściwym rozmiarze, rozważ nabycie specjalnej odzieży.
Nowoczesne materiały, z których szyta jest odzież dla motocyklistów  oferują większy komfort i ochronę, niż kiedykolwiek wcześniej. Zapewniają odpowiednią wentylację, utrzymują chłód latem i ciepło zimą. Spodnie z odpowiednią podszewką zapewniają podstawową ochronę, natomiast kombinezony skórzane są nie tylko bardziej odporne na ścieranie, ale także wodoodporne. Kierowcy, którzy noszą odpowiednią odzież ochronną są mniej narażeni na obrażenia w wypadku.

Zabezpiecz się

  • wybierz rękawice ze wzmocnieniami i zamkiem błyskawicznym lub rzepami wokół nadgarstka;
  • upewnij się, że kombinezon okrywa całe ciało i jest wykonany z odpornego na ścieranie materiału, posiada ochraniacze w miejscu stawów i daje odpowiednią ochronę kręgosłupa;
  • unikaj zewnętrznych kieszeni i pasków, które mogą być potencjalnymi miejscami rozerwania odzieży podczas wypadku;
  • chroń stopy;    
  • używaj ocieplonych, wiatroszczelnych i wodoodpornych materiałów do ​​ochrony przed zimnem;
  • używaj odblaskowych lub jasnych kolorów, by być bardziej widocznym dla innych użytkowników drogi;
  • upewnij się, że kombinezon jest odpowiednio dopasowany i pozostanie na swoim miejscu w czasie wypadku.

7. WSKAZÓWKI DLA KIEROWCÓW

Podziel się drogą.

Kierowcy, którzy jeżdżą często i systematycznie mają nawyk rozglądania się za motocyklistami. Jednak ci, którzy jeżdżą rzadziej i mają mniejsze doświadczenie mogą nie zauważyć motocykla, który jest mniejszy, trudniejszy do zauważenia, przyspiesza szybciej niż inne pojazdy i trudniej ocenić jego prędkość.

Sprawdź dwa razy.

Wszyscy kierowcy powinni być świadomi, że przy właściwej koncentracji, uważnej jeździe i wnikliwej obserwacji drogi i poboczy wielu niebezpiecznych sytuacji można uniknąć. Zapamiętaj:

  • obserwuj drogę i rozglądaj się za motocyklami, zwłaszcza podczas zbliżania się do skrzyżowania;
  • samochody mają tzw. „martwe punkty”, niektóre mogą uniemożliwić zauważenie motocyklisty. Rozejrzyj się dokładnie zanim wykonasz jakiś manewr;
  • sprawdzaj lusterka;
  • wysiadając z samochodu rozejrzyj się uważnie zanim otworzysz drzwi;
  • pamiętaj, że motocykle mogą pojawić się w najbardziej nieoczekiwanych miejscach, rozglądaj się podczas wszystkich manewrów;
  • zostaw miejsce dla motocykla - pamiętaj, że przeszkody nieistotne dla kierowców samochodów mogą być bardzo niebezpieczne dla motocyklistów. 

8. KONSERWACJA MOTOCYKLA

Upewnij się, że Twój motocykl jest sprawny, bezpieczny i przygotowany do jazdy. Przed każdą podróżą sprawdzaj ciśnienie w oponach. Regularnie serwisuj swój pojazd i przeprowadzaj odpowiednie prace konserwacyjne.

Pamiętaj, że częste przeglądy mogą pomóc uratować Ci życie.

Zawsze pamiętaj o sprawdzeniu:

  • ciśnienia w oponach;
  • głębokości bieżnika;
  • poziomu płynów w silniku, płynu chłodzącego i hamulcowego;
  • szczelności zbiorników;
  • świateł, kierunkowskazów i sygnału dźwiękowego;
  • klocków hamulcowych;
  • łańcucha;
  • zawieszenia.

Źródło: Australia - Transport for NSW (Transport for New South Wales)
Nowa Południowa Walia
Wydział Transportu Publicznego