Aktualności

Przyjęte i co dalej? Europejska branża motoryzacyjna wobec nowych celów emisyjnych

14 lutego br. Parlament Europejski przyjął nowe cele redukcji emisji CO2 do roku 2035 dla samochodów osobowych i dostawczych . Cel przyjęty przez PE zakłada redukcję emisji CO2 o 100% w stosunku do roku 2021. Cele pośrednie zostały ustalone na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla samochodów dostawczych w roku 2030. Nowe rozwiązania poparło 340 europosłów wobec 279 głosów przeciw. 21 posłów wstrzymało się.
Sigrid De Vries Dyrektor Generalna ACEA  mówi: „Wszystkie wysiłki i inwestycje przemysłu motoryzacyjnego są ukierunkowane na mobilność bezemisyjną. Istotne jest, aby wszystkie działania  i przepisy UE były zgodne z tym celem i wspierały go”.
Jakub Faryś , Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Głosowanie w Parlamencie Europejskim potwierdziło bardzo ambitną drogę krajów Unii Europejskiej do osiągnięcia zerowej emisyjności w transporcie. To decyzja, która będzie miała olbrzymi wpływ na branżę motoryzacyjną oraz na rynek. Musimy zrobić wszystko, żeby Polska, która jest jednym z najważniejszych krajów, jeśli chodzi o produkcję pojazdów części i podzespołów, utrzymała swoją pozycję w nowej zeroemisyjnej rzeczywistości”.

Pełny tekst Informacji Prasowej  tutaj »

ZAPROSZENIE na MOVE International Mobility Congress 2023

Serdecznie zapraszamy na MOVE – International Mobility Congress 2023 - wydarzenie poświęcone przyszłości rynku motoryzacyjnego, zeroemisyjności i innowacyjności transportu, które odbędzie się 30 marca w Poznań Congress Center, przy okazji targów motoryzacyjnych Poznań Motor Show.
Program MOVE został przygotowany we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego - partnerem merytorycznym wydarzenia.

REJESTRACJA https://rejestracja.kongresmove.pl

W kongresie wezmą udział reprezentanci wszystkich kluczowych gałęzi przemysłu – motoryzacyjnego, energetycznego i paliwowego. Nie zabraknie również przedstawicieli administracji publicznej oraz świata nauki.

"Jeśli nie będzie woli ze strony rządu, aby spełnić oczekiwania przemysłu motoryzacyjnego w zakresie cen energii, dostępu do surowców, budowy bezpośrednich sieci energetycznych, farm wiatrowych i wreszcie dostępności energii do produkcji z zielonymi certyfikatami, nie jest wykluczone, że krajobraz motoryzacyjny w perspektywie 10 – 15 lat mocno się zmieni. Byłoby bardzo źle, gdyby istniejące fabryki doprowadziły do końca produkcję w obecnej formule, a w to miejsce nie pojawiały się inwestycje w nowe nisko- i zeroemisyjne napędy"  – prognozuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Komisja Europejska zaproponowała nowy cel redukcji emisji dla nowych pojazdów ciężarowych o 90% do 2040 roku. Przedstawiamy komentarz Jakuba Farysia Prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

"Decyzja Komisji Europejskiej upewnia branżę motoryzacyjną, że Europa konsekwentnie zmierza do mobilności zeroemisyjnej. Dotyczy to również transportu ciężkiego - zarówno długodystansowego jak i lokalnego. Już dziś producenci proponują klientom np. elektryczne śmieciarki czy pojazdy dystrybucji lokalnej, ale też elektryczne ciągniki siodłowe. Jednak, aby proces przechodzenia na napędy zeroemisyjne powiódł się, niezbędne jest wybudowanie sieci punktów ładowania o bardzo dużych mocach dedykowanych pojazdom ciężarowym oraz stacji tankowania wodoru. Dostępność do odpowiednich punktów ładowania pozwoli przekonać przewoźników, że eksploatacja pojazdów zeroemisyjnych jest nie tylko porównywalna z dzisiejszą, ale też opłacalna ekonomicznie"

Pełny tekst naszego stanowiska w ramach Koalicji eTransport odnoszącego się do nowych ustaleń KE.  tutaj »

Dane cząstkowe 20 dni lutego 2023 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach lutego br . rejestracje wszystkich pojazdów z wyjątkiem lekkich samochodów dostawczych znalazły się na plusie. Liczba rejestracji samochodów osobowych utrzymała się na tym samym poziomie. Rejestracje lekkich samochodów dostawczych wyraźnie zmniejszyły się natomiast sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t wzrosła o 14,6% r/r. Jednoślady również utrzymały się na dodatnim poziomie.
W omawianym okresie zarejestrowano:
22 961 sam. osobowych +13,0% r/r
2 370 lekkich sam. dostawczych LCV -23,5% r/r
1 846 sam. ciężarowych pow. 3.5t +14,6% r/r
Jednoślady:
911 motocykle:  +14,0% r/r
302 motorowery: +9,0% r/r
Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje autobusów - STYCZEŃ 2023r.

Nowe autobusy   STYCZEŃ  (-38,5%r/r)

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w  STYCZNIU 2023 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

FleetOnLine - NAGRANIE

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z ostatniego #FleetOnLine, w czasie którego - Jakub Faryś - Prezes PZPM podsumował rok 2022 w branży motoryzacyjnej i przedstawił przewidywania na rok bieżący.

Licznik elektromobilności - Styczeń 2023

Według danych z końca stycznia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 67 097 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W pierwszym miesiącu b.r. ich liczba zwiększyła się o 2 376 sztuk, tj. o 56% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

- Podjęta właśnie przez Parlament Europejski decyzja w sprawie redukcji CO2 w przypadku pojazdów osobowych i dostawczych oraz  propozycja Komisji Europejskiej dla pojazdów ciężarowych upewnia branżę motoryzacyjną, że rok 2035 będzie rokiem granicznym, od którego nie będzie możliwe rejestrowanie pojazdów innych niż bateryjne i wodorowe pojazdy osobowe i dostawcze, zaś redukcja CO2 w przypadku pojazdów ciężkich musi wynieść 65%. Cel pośredni to rok 2030 i ograniczenie emisji CO2 dla samochodów osobowych o 55%, dla dostawczych 50% i 45% dla ciężarowych. Jednak aby te ambitne cele udało się osiągnąć, niezbędne jest oprócz wysiłku branży zbudowanie sieci ładowania i tankowania wodorem, tak działania te przełożyły się na sukces rynkowy pojazdów zeroemisyjnych – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.    

Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »

Dane cząstkowe 10 dni lutego 2023 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Zmiana r/r:
sam.osobowe: +13,0%; sam.dostawcze: -20,0%; 
sam.osob. i dostawcze: +8,9%;  ciężarowe>3,5T  +8,1%
motocykle: +14,3%;   motorowery: +12,5%

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj