Aktualności

Kongres MOVE 4.04.2024

Z przyjemnością pragniemy poinformować, że Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego po raz kolejny objął patronatem kongres MOVE, który odbędzie się 4 kwietnia 2024 r. jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowym Targom Poznańskim.
Zapraszamy na panel dyskusyjny pt."Największe wyzwania w rozwoju elektromobilności w Polsce",w którym weźmie udział Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Motoryzacyjnego.
Dyskusja będzie dotyczyć implementacji celów Unii Europejskiej, zwłaszcza związanych z Green Deal i pakietem Fit for 55, w kontekście polskiej i unijnej gospodarki, a w szczególności branży motoryzacyjnej. Kluczowym tematem będzie wsparcie dla zeroemisyjnych pojazdów i infrastruktury. Eksperci omówią różne strategie przyspieszające transformację zeroemisyjną, biorąc pod uwagę specyficzne uwarunkowania i wyzwania występujące w Polsce. Istotnym aspektem dyskusji będzie również optymalizacja procesu budowy infrastruktury, aby Polska mogła sprostać wymaganiom unijnego transportu towarów.
REJESTRACJA: https://kongresmove.pl/pl?utm_source=Redlink.pl&utm_medium=email&utm_campaign=MOVE%202

Licznik elektromobilności - STYCZEŃ 2024_Początek roku na plusie w segmencie zeroemisyjnego transportu

Według danych z końca stycznia 2024 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 58 341 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 1 628 sztuk – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 52 356 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48 381 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 012 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 19 415 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 697 371 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 szt.
- Spadek dynamiki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce i w Europie w styczniu b.r. pokazuje jednoznacznie, że instrumenty wsparcia dla pojazdów elektrycznych, zarówno osobowych, dostawczych jak i ciężarowych są bardzo ważne dla rozwoju tego segmentu pojazdów. Warto wyciągnąć wnioski z doświadczeń innych krajów i wykorzystać dobre rozwiązania do wzmacniania pozycji sektora zeroemisyjnej motoryzacji w Polsce. Jest to szczególnie pożądane w przypadku infrastruktury ładowania i tankowania wodoru dla wszystkich typów pojazdów - osobowych, dostawczych i ciężarowych. Z tym większą radością cała branża powitała wyczekiwany projekt dofinansowania zakupu pojazdów ciężarowych oraz budowy infrastruktury tym pojazdom dedykowanej  – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »

Rejestracje autobusów - STYCZEŃ 2024r.

Nowe autobusy   STYCZEŃ (+134,4% r/r); 

W styczniu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 150 fabryczne nowych autobusów, czyli aż o 86 sztuk więcej niż przed rokiem (+134,4% r/r). To dobry prognostyk na przyszłość, ale należy pamiętać, że początek zeszłego roku był trudny dla całego rynku i dopiero kolejne miesiące przyniosły świetny końcowy wynik, czyli 1 821 rejestracji. Ważny natomiast jest fakt, że odnotowaliśmy plusy we wszystkich segmentach funkcjonalnych (poza niszową kategorią pojazdów szkolnych), co naszym zdaniem oznacza kontynuacje boomu na autobusy. Przede wszystkim cieszy wzrost wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych.

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w STYCZNIU 2024 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »

Dane cząstkowe 20 dni marca 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 20 dniach marca br. po spowolnieniu w ostatnim miesiącu ub. roku. liczba rejestracji samochodów osobowych drugi miesiąc z rzędu przyśpieszyła, lekkie samochody dostawcze zanotowały delikatny wzrost,
natomiast ciężkie samochody ciężarowe znalazły się na dużym dwucyfrowym minusie w porównaniu z  analogicznym okresem ub.r..
W omawianym okresie zarejestrowanych zostało 27 826 samochodów osobowych o 21,2% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r..

  • Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zwiększyła się o 1,6% r/r do liczby 2 418 szt.
  • Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t z liczbą 1 439 zarejestrowanych pojazdów.- po raz kolejny odnotowała dwucyfrowy spadek r/r , tym razem o 21,5% r/r.
  • Jednoślady ostro poszybowały w górę : Motocykle: 1506 szt. +65,5%r/r ; Skutery: 376 szt. +25,3%r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

PZPM - ACEA - Rejestracje sam. osobowych wg. rodzaju paliwa w styczniu 2024r.

Rejestracje samochodów osobowych: +14,6% w październiku 2023 r., udział elektrycznych bateryjnych przekroczył 14,2% w rynku

W styczniu 2024 r. rynek nowych samochodów w UE ożywił się po spowolnieniu odnotowanym w grudniu 2023 r., a liczba rejestracji samochodów rok do roku zwiększyła się o 12,1% do 851 689 sztuk. Warto zauważyć, że wszystkie główne rynki bloku odnotowały znaczące wzrosty, przy czym Niemcy (+19,1%), Włochy (+10,6%), Francja (+9,2%) i Hiszpania (+7,3%) osiągnęły wysokie jednocyfrowe lub dwucyfrowe zyski.

RODZAJE PALIWA W NOWYCH SAMOCHODACH

W styczniu samochody elektryczne na baterie odpowiadały za 10,9% udziału w rynku (wzrost z 9,5% w styczniu 2023 r.), podczas gdy samochody hybrydowo-elektryczne posiadały prawie 30% udział, wzmacniając swoją pozycję jako drugi najbardziej preferowany wybór wśród nabywców samochodów w UE. Łączny udział w rynku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wyniósł prawie 50% w styczniu 2024 r., notując spadek z 54% rok wcześniej.

SAMOCHODY ELEKTRYCZNE

W styczniu 2024 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych na baterie zwiększyła się o 28,9% do 92 741 sztuk, co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 10,9%. Cztery największe rynki w regionie - obejmujące łącznie 66% wszystkich rejestracji samochodów elektrycznych na baterie - odnotowały solidne dwucyfrowe wzrosty: Belgia (+75,5%), Holandia (+72,2%), Francja (+36,8%) i Niemcy (+23,9%).

W styczniu nowe rejestracje samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE podskoczyły o 23,5%, wspierane przez znaczący wzrost na czterech największych rynkach: Hiszpanii (+26,5%), Francji (+29,9%), Niemczech (+24,3%) i Włoszech (+14,2%). Doprowadziło to do sprzedaży 245 068 sztuk w pierwszym miesiącu 2024 roku, co stanowi 28,8% udziału w rynku UE.

Sprzedaż hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in odbiła się po spadku w grudniu 2023 roku, rosnąc o 23,8% do 66 660 sztuk w styczniu 2024 roku. Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze znacznych zysków na kluczowych rynkach, takich jak Belgia (+65,2%) i Niemcy (+62,6%). W rezultacie hybrydowe samochody elektryczne typu plug-in stanowią obecnie 7,8% całkowitej sprzedaży samochodów w UE.

SAMOCHODY Z SILNIKAMI BENZYNOWYMI I DIESLA

W styczniu 2024 r . rynek samochodów benzynowych w UE zwiększył się o 4%, dzięki znacznym wzrostom na kluczowych rynkach, takich jak Włochy (+26,7%) i Niemcy (+16,9%). Pomimo utrzymania pozycji lidera z 35,2% rynku w styczniu, udział samochodów benzynowych skurczył się z 37,9% w tym samym miesiącu w 2023 roku.

Z kolei unijny rynek samochodów z silnikiem Diesla zmniejszył się w styczniu o 4,9%. Spadek ten był widoczny na kilku rynkach, w tym na trzech największych: Hiszpanii (-10,2%), Włoszech (-8,7%) i Francji (-23,4%). Jednak Niemcy odbiegały od tego trendu z 4,3% stopą wzrostu. W styczniu 2024 r. sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla osiągnęła 114 415 sztuk, co przełożyło się na 13,4% udział w rynku, w porównaniu z 15,8% w 2023 r.

Po więcej kliknij tutaj  »

Dane cząstkowe 10 dni lutego 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach lutego br. liczba rejestracji samochodów osobowych kolejny miesiąc z rzędu utrzymała się w trendzie wzrostowym natomiast lekkie samochody dostawcze i ciężkie samochody ciężarowe odnotowały straty.
W omawianym okresie zarejestrowanych zostało 13 890 samochodów osobowych o 10,1% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r.. Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zmniejszyła się o 6,4% r/r osiągając liczbę 1 201 szt.
Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t z liczbą 735 zarejestrowanych pojazdów.- kolejny miesiąc z rzędu odnotowała spadek r/r , tym razem o 31,9% r/r.
Jednoślady zanotowały zróżnicowane wyniki: Motocykle: 735 szt. +45,9%r/r ; Skutery: 152 szt. -0,7%r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w STYCZNIU 2024

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 5 613 szt. i były mniejsze niż przed rokiem o 7,2%. Spadki w tej części rynku obserwujemy już od lutego 2022 roku. O spadku zadecydowały obie grupy składowe.
Grupa przyczep uzyskała w styczniu rejestracje na poziomie 4 223 szt. (-4,1% r/r). W porównaniu z grudniem ub.r. rejestracje w grupie wzrosły o 18,6% (+662 szt.).
Na ogólny wynik złożyło się:

  • 2 561 przyczep lekkich (-6,8% r/r), które kontynuowały zeszłoroczny trend spadkowy
  • 1 105 przyczep ciężarowych (+11,5% r/r). Ta grupa odwróciła trend spadkowy z grudnia ub.r. i całego 2023r.
  • 413 przyczep ciężarowych rolniczych (-17,7%), które obniżają rejestracje od maja 2022r.
  • 144 przyczep specjalnych (-12,2%), które kontynuują spadek z grudnia ub.r.

Rynek naczep , które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, zmniejszył się o 15,5%. Jest to siódmy kolejny miesiąc spadków. W styczniu zarejestrowano 1 390 szt. W porównaniu z grudniem rynek naczep wzrósł (+16,8%; +200 szt.).
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opracowaniem nt. pierwszych rejestracji przyczep, naczep oraz ciągników rolniczych w Polsce w STYCZNIU 2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »  

Rejestracje jednośladów - STYCZEŃ 2024

Nowe jednoślady:
STYCZEŃ: +13,4% r/r;    

motocykle:     +23,9% r/r;
motorowery    -13,4% r/r

NOWE JEDNOŚLADY
W styczniu 2024 roku zarejestrowano 1 776 nowych jednośladów. Jest to o 210 sztuk więcej niż przed rokiem (+13,4%) oraz o 541 sztuk więcej w porównaniu z grudniem ub.r. (+43,8%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2010r. Wcześniej w latach 2007-2009 wyniki przekraczały średnio 2,7 tys. szt. ale były generowane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% tej sumy. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 78% ogólnej liczby.

MOTOCYKLE
W styczniu b.r. motocykle urosły trzynasty miesiąc z rzędu. Przybyło ich 1 395 szt. tj. 23,9% więcej
(+269 szt.) niż w tym samym miesiącu 2023r.

MOTOROWERY
Rejestracje nowych motorowerów w ostatnim miesiącu osiągnęły poziom 381 sztuk (-13% r/r). To kontynuacja spadku z poprzedniego roku, kiedy rynek spadł o 4,8% w porównaniu z 2022r.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w STYCZNIU 2024 roku, które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »