Q1 2024

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: dostawcze do 3,5t: +12,6%, ciężarowe powyżej 3.5t: 4%, autobusy: +23,3 % w pierwszym kwartale 2024 r.

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE
W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 12,6%, osiągając prawie 400 000 sztuk dzięki dobrym wynikom na kluczowych rynkach. Liderem były Włochy z imponującym 19,4% wzrostem, dalej Niemcy +12,7%, Hiszpania +10,9% i Francja +8,7%.Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE zmniejszyła się o 4% do 85 296 sztuk. Wynikało to głównie ze spadku sprzedaży ciężkich samochodów ciężarowych o 5,4%, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży średnich samochodów ciężarowych o 5%. Niemcy i Francja odnotowały niewielkie spadki, odpowiednio o 2,2% i 0,3%. Hiszpania i Włochy przeciwstawiły się temu trendowi, osiągając solidne wzrosty, odpowiednio o 15,7% i 6,6%.
Pozytywny początek roku miał również miejsce w sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 23,3% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku osiągając łącznie 9 624 sztuki. Podczas gdy we Francji liczba sprzedanych pojazdów obniżyła się o 16,8%, trzy główne rynki odnotowały znaczące wzrosty. Niemcy (+20%), Włochy (+18,3%) i Hiszpania (+7.6%)

NOWE POJAZDY UŻYTKOWE WG. RODZAJU PALIWA

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE do 3,5 t - "dostawcze"
Diesel był preferowanym wyborem dla nowych samochodów dostawczych w UE w pierwszym kwartale 2024 roku. Sprzedaż zwiększyła się o 12,2% do 336 698 sztuk, zapewniając sobie stabilny 84,2% udział w rynku (niewielki spadek z 84,5% w pierwszym kwartale 2023 r.). Sprzedaż modeli benzynowych zwiększyła się o 18,8%, co zapewniło im udział na poziomie 6,1%. Samochody dostawcze ładowane elektrycznie odnotowały skromniejszy wzrost o 4,2%, zdobywając 5,8% udział w rynku, co oznacza niewielki spadek wobec 6,2% w ubiegłym roku. Sprzedaż hybrydowych samochodów dostawczych stopniowo nabiera tempa, odnotowując wzrost o 12,6%, przy zaledwie 2,2% udziale w rynku.
CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t do 16 t (bez autobusów) - "ciężarówki"
Diesel utrzymał swoją dominację na rynku samochodów ciężarowych w pierwszym kwartale 2024 roku. Samochody ciężarowe z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 95,5% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 4,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Elektrycznie ładowane ciężarówki zyskały 29,5%, zapewniając sobie prawie 2% udział w rynku, wobec 1,4% w ubiegłym roku. Niemcy przewodziły tej ekspansji osiągając wzrost o 173,7%, co przyczyniło się do 56% całkowitej sprzedaży elektrycznie ładowanych ciężarówek w UE.

NOWE AUTOBUSY i AUTOKARY POWYŻEJ 3,5 t.
Liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE zwiększyła się o 10,3% w pierwszym kwartale 2024 roku.
Jednak ich udział w rynku nieznacznie obniżył się z ubiegłorocznych 13,7% do 12,3%. Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały wzrost o 20,7%.
Rynek rumuński zwiększył się o 149,2%, co czyni go drugim co do wielkości rynkiem autobusów elektrycznych. Francja, dotychczas największy rynek, doświadczyła spadku sprzedaży autobusów ładowanych elektrycznie o ponad połowę (66,4%). Z kolei sprzedaż autobusów hybrydowo-elektrycznych minimalnie zmniejszyła się o 1,9% obejmując 10,9% rynku. Rejestracje autobusów z silnikiem Diesla wzrosły o 38,8% i obecnie zajmują 70,7% udziału w rynku, wobec 62,8% w roku poprzednim.

Więcej informacji w raportach poniżej:

Metoda sortowania: