Australia - Lane filtering

Jazda pomiędzy samochodami jest 6-krotnie bezpieczniejsza, niż stanie w korku.

Lane filtering

To w wielu krajach nadal dość kontrowersyjna praktyka przemieszczania się jednośladów wśród innych pojazdów poruszających się w korkach. Pojawia się wiele dyskusji na temat czy praktyka ta jest i powinna być legalna i czy jest bezpieczna. W poszczególnych państwach podejście do tej kwestii jest dość zróżnicowane.

Czym jest Lane filtering?

Lane filtering – ma miejsce, gdy motocyklista porusza się równolegle do pojazdów stojących w korku, lub poruszających się powoli (mniej niż 30 km/h).

Co motocykliści powinni wiedzieć o „Lane filtering”:

•    zasada ma zastosowanie tylko, gdy pojazdy poruszają się wolniej niż 30 km/h;
•    można z niej korzystać tylko gdy jest to bezpieczne i przy przestrzeganiu wszystkich przepisów drogowych;
•    zasada nie ma zastosowania obok krawężnika, zaparkowanych pojazdów oraz w strefach szkolnych;
•    nie powinno stosować się tej zasady wokół autobusów i pojazdów ciężarowych;
•    motocykliści załapani na korzystaniu z tej zasady w szybszym ruchu ulicznym zostaną ukarani grzywną i trzema punktami karnymi;
•    motocykliści powinni zawsze zwracać uwagę na pieszych i rowerzystów.

Co powinni wiedzieć inni kierowcy:

•    uważnie rozglądać się za motocyklistami;
•    nie powinni świadomie poruszać się na drodze motocyklisty, korzystającego z „lane filtering”.

Co powinni wiedzieć piesi:

•    uważnie rozglądać się za motocyklistami;
•    powinni starać się przecinać drogę motocyklistom jedynie w wyznaczonych miejscach (na przejściach dla pieszych i sygnalizacji świetlnej).

Zasada została wprowadzona do przepisów drogowych w Australii w 2014 roku.

Filmik obrazujący na czym polega „lane filtering”

Kampania promująca „lane filtering”

Źródło: http://roadsafety.transport.nsw.gov.au

(Wydział Transportu Publicznego Nowa Południowa Walia)