Informacja o podatku od sprzedaży detalicznej

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pierwszy etap pracy nad podatkiem od sprzedaży detalicznej został zakończony.

W dniu 2 lutego w godzinach popołudniowych projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji  oraz skierowany do uzgodnień międzyresortowych.

Projekt ustawy: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12281601/12334997/12334998/dokument206964.pdf

Więcej szczegółów w informacji.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pierwszy etap pracy nad podatkiem od sprzedaży detalicznej został zakończony. W poniedziałek 25 stycznia br. projekt przygotowany w Ministerstwie Finansów przesłano do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt był konsultowany z posłami na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego.

Zgodnie z zapowiedziami, minister Henryk Kowalczyk zastosował tryb odrębny, co spowoduje, że tok pracy nad projektem ulegnie znacznemu skróceniu. W dniu 2 lutego w godzinach popołudniowych projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji (link do projektu poniżej) oraz skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Termin na zgłaszanie uwag przez Ministerstwa został wyznaczony na piątek 5 lutego. Zgłoszone uwagi zostaną rozpatrzone ponownie przez Ministerstwo Finansów. Następnie projekt zostanie przekazany do Komitetu Stałego Rady Ministrów (posiedzenie zapowiadane na 11 lutego), a później wniesiony pod obrady rządu.

Projekt ustawy: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12281601/12334997/12334998/dokument206964.pdf

Założenia projektu ustawy o sprzedaży detalicznej są zbieżne z informacjami, które przekazywaliśmy poprzednio i są następujące:

  1. Podatek dotyczy sprzedaży towarów przez przedsiębiorców konsumentom.
  2. Podatkiem nie będzie objęte świadczenie usług nawet jeśli w ramach świadczenia usługi następuje zbycie towaru.
  3. Podatkowi będą podlegać indywidualni sprzedawcy (niezrzeszeni w sieci handlowej) oraz sieci handlowe tj. grupy podmiotów w skład których wchodzą franczyzodawca i sprzedawcy detaliczni korzystający z marki handlowej.
  4. Franczyzodawcą jest podmiot, który zobowiązuje lub upoważnia sprzedawców detalicznych do korzystania z marki handlowej. Oznacza, to że w ramach sieci dealerskiej franczyzodawcą będzie generalny importer (dostawca) a sprzedawcą detalicznym dealer sprzedających pojazdy, części i akcesoria (towary) konsumentom.           
  5. Spółdzielnie które są zrzeszone w związku rewizyjnym i korzystają z jednej marki handlowej, nie będą uznawane za sieci handlowe
  6. Projekt przewiduje następujące stawki podatku uzależnione od miesięcznego przychodu:
    • 0% (zwolnienie) dla przychodu do 1,5 mln PLN
    • 0,7% dla przychodu do 0,3 mld PLN
    • 1,3% dla nadwyżki przychodu powyżej 0,3 mld PLN
    • 1,6% dla przychodu w soboty, niedziele lub święta do 0,3 mld PLN
    • 1,9% dla  nadwyżki przychodu w soboty, niedziele lub święta powyżej 0,3 mld PLN
  7. Przychód ze sprzedaży detalicznej nie obejmuje należnego podatku od towarów i usług.
  8. W przypadku sieci handlowej przychód określa się w oparciu o wielkość obrotu zaewidencjonowanego przy pomocy kas rejestrujących przez wszystkich sprzedawców detalicznych wchodzących w skład sieci handlowej
  9. W przypadku sieci handlowej podatek jest obliczany, pobierany i wpłacany przez franczyzodawców.
    • Projekt nie precyzuje zasad pobieranie podatku przez franczyzodawców od sprzedawców detalicznych w ramach sieci
    • Podmioty tworzące sieć handlową ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu podatku (każdy sprzedawca detaliczny do wysokość swojej sprzedaży).
  10. Projekt przewiduje, że sprzedawcy detaliczni mogą należeć w tym samym momencie do kilku sieci. W takiej sytuacji przychód ze sprzedaży detalicznej ustala się osobno dla sprzedaży detalicznej prowadzonej odrębnie pod każdą marką handlową.
  11. Projekt zakłada wejście w życie podatku w ciągu 14 dni od opublikowania ustawy od pierwszego dnia miesiąca.

Ministerstwo argumentowało w toku prac, że przyjęty w projekcie model równego opodatkowania wszystkich sprzedawców detalicznych jest zgodny z prawem unijnym. Sama proponowana danina nie podlega dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, nie spełniając cech tego podatku. W opinii przedstawicieli Ministerstwa obciążenie podatkiem sprzedaży niektórych wyrobów akcyzowych nie powinno być także również sprzeczne z Dyrektywą Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, aczkolwiek temat ten miał być przedmiotem pogłębionej analizy. Zwracamy przy tym uwagę, że samochody osobowe nie są zaliczane do zharmonizowanych prawem unijnym wyrobów akcyzowych ale są obciążone akcyzą obok tych wyrobów w prawie polskim.

Podsumowując przychód dealerów ze sprzedaży pojazdów, części , akcesoriów i innych towarów (z wyłączeniem przychodu ze sprzedaży dokonanej w ramach świadczonej usługi) do klientów indywidualnych (konsumentów) będzie objęty podatkiem, natomiast generalny importer w ramach sieci dealerskiej – jako franczyzodawca - będzie musiał obliczyć, pobrać i wpłacić do urzędu skarbowego zsumowany podatek przypadający na całą sieć.

« Powrót do listy aktualnosci