Aktualności

Rejestracje używanych samochodów 01 2024

STYCZEŃ   +24,5% r/r

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce w STYCZNIU 2024  roku . Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - styczeń 2024r.

Rejestracje w 2024: styczeń -10,2%

Kolejny miesiąc z rzędu (piąty) spadku na rynku pojazdów użytkowych. Wszystkie składowe grupy samochodów ciężarowych odnotowały spadki. Podwozia samochodowe oraz nieliczne samochody specjalne spadły o 21% a ciągniki samochodowe obniżyły się o 10%. Rynek nowych autobusów nadal rośnie, znowu w tempie trzycyfrowym (+134%). Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był mniejszy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (-29%; -665 szt.)

W styczniu 2024r. zarejestrowano 2 291 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-10,2%) i o 29,3% mniej niż w grudniu ub.r.

Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 141 szt. tj. mniej (-13,9%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 134,4% do poziomu 150 szt.

W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w STYCZNIU 2024 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

Prezentujemy najnowszy raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce  - BRANŻA MOTORYZACYJNA 2023/2024 Edycja Q1/2024 w dwujęzycznej polsko-angielskiej wersji.
W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rok 2023 możemy uznać za udany. Rejestracje samochodów osobowych wzrosły o ponad 13%, a nieco mniejsze – kilkuprocentowe wzrosty – obserwujemy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych. Trzeba jednak zauważyć, że pomimo pandemii, kryzysu półprzewodnikowego i wojny w Ukrainie te dwa segmenty rozwijały się bardzo dobrze, a zeszłoroczny wynik również możemy zaliczyć do udanych. Szczególnie dobrze przedstawiają się wyniki segmentu premium, który odnotował ponad 23% wzrost. Cieszą jednak nie tylko wyniki rynkowe, ale także wzrost produkcji pojazdów, części i podzespołów. W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano o ponad 26% pojazdów więcej niż w roku 2022. Rośnie popularność samochodów nisko- i zeroemisyjnych. W całym roku pojazdy tej kategorii stanowiły prawie 50% rejestracji. Warto również odnotować bardzo dynamiczny wzrost liczby zarejestrowanych autobusów. To bardzo dobry znak, zwłaszcza wobec faktu, że w czasie pandemii wiele miast wstrzymało się z ich zakupami – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t STYCZEŃ 2024r.

Rejestracje 2023r: STYCZEŃ ++22,1%

Mocne rozpoczęcie roku dużym wzrostem rynku. Realny wzrost rynku był nieco niższy niż nominalny (ostatni miesiąc był dłuższy niż rok wcześniej i miesiąc wcześniej). Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż przeważają ale tradycyjnie w czasie wyprzedaży rejestracje klientów indywidualnych zyskują udział w rynku. Rynek marek premium sukcesywnie umacnia swoją pozycję, stanowi ponad ¼ całego rynku i rośnie 2x szybciej niż rynek marek popularnych. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (MHEV) +50% a po nich (HEV) (+40%). Udział aut hybrydowych (HEV+MHEV) osiągnął rekordowe niemal ½ rynku . Rejestracje aut bateryjnych (BEV) co prawda urosły ale na stosunkowo niskim poziomie zważywszy trzy i dwucyfrowe wzrosty z ostatnich kilkunastu miesięcy. W rankingu marek największy wzrost z TOP10 uzyskał BMW +55%, wśród modeli Cupra Formentor, której sprzedaż w porównaniu ze styczniem 2023 zwiększyła się o 170% i która przesunęła się w rankingu o 29 pozycji na miejsce dziewiąte.

 W styczniu 2024r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 47 434 szt. i był o 17,9% wyższy od stycznia 2023r. oraz o 2% niższy od grudnia ub.r. Realny wzrost był jednak zasadniczo nieco niższy bowiem ostatni miesiąc dłuższy był dłuższy o 1 dzień roboczy niż ten sam miesiąc 2023r oraz o trzy dni dłuższy niż grudzień ub.r. Uwzględniając ten fakt rynek urósł w porównaniu do stycznia ub.r. o 13% i obniżył się w porównaniu do grudnia ub.r. o 15%.

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

PZPM - ACEM - wyniki rejestracji jednośladów na największych rynkach europejskich w 2023 roku; motocykle rosną, motorowery spadają

Rejestracje nowych motocykli na pięciu największych rynkach europejskich (tj. we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) osiągnęły 1 049 898 sztuk na koniec 2023 roku. Oznacza to wzrost o około 10,5% w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r. (950 437 sztuk).

Liczba rejestracji motocykli znacznie zwiększyła się we Włoszech (320 186 sztuk, +18% rok do roku) i Hiszpanii (201 115 sztuk, +13,6%). Niemcy (213 801 sztuk, +7,2%) i Francja (206 731 sztuk, +6,9%) również utrzymały się w trendzie wzrostowym, podczas gdy w Wielkiej Brytanii wolumen pozostał na stabilnym poziomie (108 065 sztuk, -1,2%).

Łączna liczba rejestracji motorowerów na sześciu europejskich rynkach monitorowanych przez ACEM (tj. w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii i Hiszpanii) zamknęła się liczbą 193 145 sztuk. Oznacza to spadek o 24,5% w porównaniu z ubiegłym rokiem (255 909 sztuk). Najbardziej zmniejszyła się liczba rejestracji w Holandii (34 027 sztuk, -45,1%) i Niemczech (17 627 sztuk, -40,5%), a następnie we Francji (75 426 sztuk, -19,1%) i Włoszech (18 737 sztuk, -13,3%), przy jednocyfrowych spadkach w Belgii (-3,8%) i Hiszpanii (-5,2%).

CYTAT

Komentując obecną sytuację sektora, Antonio Perlot, Sekretarz Generalny ACEM, powiedział:
"Europejski rynek jednośladów kontynuował swój ogólny wzrost w 2023 roku, choć ze zróżnicowanymi wynikami.  Długoterminowy trend wzrostowy dla motocykli odzwierciedla potrzeby konsumentów zarówno w zakresie codziennych dojazdów do pracy  jak i wypoczynku.  W zależności od rynku krajowego spadek liczby motorowerów odzwierciedla kontynuację przechodzenia na lekkie motocykle, wahania wynikające z przywracania równowagi po silnym wzroście w 2022 r. lub ciągłą redukcję z powodu niekorzystnej polityki na rzecz mobilności miejskiej i zachęt"

Jakub Faryś – Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego uzupełnia:
W Polsce rok 2023 zamknął się liczbą 38 617 nowych zarejestrowanych jednośladów. W porównaniu z 2022r. było to więcej o 9,3% (+3 293 sztuk). Wyższe wyniki zanotowano ostatnio w 2020 roku oraz przed rokiem 2018-tym. W ogólnej liczbie jednośladów 72% to motocykle: 27 756 szt. (+16,1% r/r) i to właśnie one decydują o pozytywnym wyniku całej grupy, a osiągnięty przez nie rezultat jest rekordowy. Motorowerów przybyło natomiast 10 861 (-4,8%). I tak jak motocykle przebijają poprzednie rekordy tak motorowery coraz bardziej się marginalizują. Ich wynik jest najniższy od 2005 (najstarsze dostępne dane).

Prezentujemy przygotowany przez ACEM raport na temat rejestracji nowych jednośladów w UE.
Po więcej kliknij tutaj  »

KONSULTACJE SPOŁECZNE-Wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego

W dniu 31.01.2024 Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - na stronie internetowej Funduszu Modernizacyjnego - zamieścił ogłoszenie o konsultacjach społecznych projektu programu priorytetowego „Wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”.
Ogłoszenie dostępne jest pod adresem: https://www.gov.pl/web/funduszmodernizacyjny/wsparcie-budowy-ilub-rozbudowy-ogolnodostepnych-stacji-ladowania-dla-transportu-ciezkiego
Projekt zakłada nabór w trybie konkursowym w okresie 2024-2029 w całkowitym budżetem w kwocie 2 mld zł.
Wsparcie będzie udzielane w formie dotacji i w co najmniej 80% będzie przeznaczone na budowę lub rozbudowę ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego wzdłuż sieci TEN-T.
Dofinansowanie może objąć do 100% kosztów kwalifikowanych.
Program zawiera warunki, jakie musi spełniać inwestycja, w szczególności dot. lokalizacji i mocy ładowarek oraz warunki kwalifikowalności kosztów.

PZPM - ACEA - wyniki rejestracji pojazdów użytkowych w UE w ciągu całego 2023r.

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: dostawcze do 3,5t: +14,6%, ciężarowe powyżej 3.5t: +16,3%, autobusy: +19,4 % w 2023 r.

W 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 14,6% do prawie 1,5 mln sztuk, napędzana silnymi wynikami na kluczowych rynkach UE. Liderem były Włochy z imponującym wzrostem o 22,7%, a następnie Hiszpania - 22%, Niemcy - 12,1% i Francja - 8,9%.
Podobnie, liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE wyraźnie przyspieszyła o 16,3% do 346 986 sztuk. Na czele rankingu znalazły się Niemcy ze sprzedażą liczącą 94 820 sztuk, co odzwierciedla dynamikę na poziomie 24,4%. Inne główne rynki UE również odnotowały dwucyfrowe wzrosty, w tym Hiszpania (22,3%), Włochy (11,4%) i Francja (11,3%).
Rejestracje nowych autobusów w UE zyskały znaczące 19,4% w porównaniu z 2022 r., osiągając łącznie 32 593 sztuk. Patrząc na główne rynki UE, Włochy i Hiszpania zanotowały godne uwagi 56,2% przyspieszenie. Największe i drugie co do wielkości rynki autobusowe, Niemcy i Francja, urosły odpowiednio o 12,5% i 4,1%.

Prezentujemy przygotowany przez ACEA raport na temat rejestracji nowych samochodów użytkowych w UE*. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - GRUDZIEŃ 2023

Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH w Polsce w GRUDNIU 2023r. zanotowała niższe rezultaty niż miesiąc wcześniej ale wyższe niż w grudniu 2022 oraz w całym 2022 roku.
SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r: grudzień +16,0% r/r ; styczeń-grudzień: +17,3% r/r
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 18,9 tys. samochodów osobowych, o 2,6 tys. więcej (+16,0%r/r) niż w grudniu 2022r. i mniej o 8,8 tys. (-31,8% m/m) niż miesiąc wcześniej.
W ciągu całego roku 2023 z taśm produkcyjnych zjechało łącznie 299,3 tys. aut., o 44,2 tys.szt więcej niż w roku 2022r. . co stanowi wzrost o 17,3% r/r .
SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r: grudzień +16,2% r/r ; styczeń-grudzień: +37,9% r/r
Produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych osiągnęła w ostatnim miesiącu wynik 25 704 szt., co przekłada się na wzrost rok do Wypracowany rezultat jest jednak znacznie niższy od listopadowego o 5 820 szt., (-23,4%m/m).
Od początku roku przybyło 308 458 pojazdów. Wypracowany wynik jest wyższy o 84 793 szt. (+37,9% r/r) w porównaniu z ub.r.
POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
zmiana r/r: grudzień +29,3% r/r ; styczeń-grudzień: +1,3% r/r
Wypracowany w grudniu wynik sięgający 425 wyprodukowanych autobusów jest niższy od ubiegłorocznego o 176 szt. (-29,3%r/r).
W porównaniu z listopadem b.r. jest to mniej o 130 szt (-23,4% m/m).
W ciągu 2023 roku wyprodukowano w Polsce 5 124 autobusy, o 64 szt. (+1,3%) więcej niż w całym 2022r.
SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r: grudzień +35,1% r/r ; styczeń-grudzień: +20,9% r/r
W grudniu produkcja silników do samochodów spalinowych zakończyła się wynikiem 154 tys. szt.. Jest to więcej o 40 tys.szt. (+35,1% r/r) niż w tym samym miesiącu 2022r.. Wypracowany rezultat jest niższy niż miesiąc wcześniej o 72 tys. (-31,9% m/m).
Ogółem w 2023 wyprodukowanych zostało 2 371 tys. silników, o 410 tys.szt. (+20,9% r/r) więcej niż w 2022r., w tym 2059 tys. silników wysokoprężnych i 312 tys. silników benzynowych.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>