Aktualności

Dane cząstkowe 10 dni lutego 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Po 10 dniach lutego br. liczba rejestracji samochodów osobowych kolejny miesiąc z rzędu utrzymała się w trendzie wzrostowym natomiast lekkie samochody dostawcze i ciężkie samochody ciężarowe odnotowały straty.
W omawianym okresie zarejestrowanych zostało 13 890 samochodów osobowych o 10,1% r/r więcej niż w tym samym okresie ub.r.. Liczba rejestracji lekkich samochodów dostawczych zmniejszyła się o 6,4% r/r osiągając liczbę 1 201 szt.
Sprzedaż nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t z liczbą 735 zarejestrowanych pojazdów.- kolejny miesiąc z rzędu odnotowała spadek r/r , tym razem o 31,9% r/r.
Jednoślady zanotowały zróżnicowane wyniki: Motocykle: 735 szt. +45,9%r/r ; Skutery: 152 szt. -0,7%r/r,

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w STYCZNIU 2024

Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 5 613 szt. i były mniejsze niż przed rokiem o 7,2%. Spadki w tej części rynku obserwujemy już od lutego 2022 roku. O spadku zadecydowały obie grupy składowe.
Grupa przyczep uzyskała w styczniu rejestracje na poziomie 4 223 szt. (-4,1% r/r). W porównaniu z grudniem ub.r. rejestracje w grupie wzrosły o 18,6% (+662 szt.).
Na ogólny wynik złożyło się:

  • 2 561 przyczep lekkich (-6,8% r/r), które kontynuowały zeszłoroczny trend spadkowy
  • 1 105 przyczep ciężarowych (+11,5% r/r). Ta grupa odwróciła trend spadkowy z grudnia ub.r. i całego 2023r.
  • 413 przyczep ciężarowych rolniczych (-17,7%), które obniżają rejestracje od maja 2022r.
  • 144 przyczep specjalnych (-12,2%), które kontynuują spadek z grudnia ub.r.

Rynek naczep , które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, zmniejszył się o 15,5%. Jest to siódmy kolejny miesiąc spadków. W styczniu zarejestrowano 1 390 szt. W porównaniu z grudniem rynek naczep wzrósł (+16,8%; +200 szt.).
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opracowaniem nt. pierwszych rejestracji przyczep, naczep oraz ciągników rolniczych w Polsce w STYCZNIU 2023 roku , które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »  

Rejestracje jednośladów - STYCZEŃ 2024

Nowe jednoślady:
STYCZEŃ: +13,4% r/r;    

motocykle:     +23,9% r/r;
motorowery    -13,4% r/r

NOWE JEDNOŚLADY
W styczniu 2024 roku zarejestrowano 1 776 nowych jednośladów. Jest to o 210 sztuk więcej niż przed rokiem (+13,4%) oraz o 541 sztuk więcej w porównaniu z grudniem ub.r. (+43,8%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2010r. Wcześniej w latach 2007-2009 wyniki przekraczały średnio 2,7 tys. szt. ale były generowane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% tej sumy. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 78% ogólnej liczby.

MOTOCYKLE
W styczniu b.r. motocykle urosły trzynasty miesiąc z rzędu. Przybyło ich 1 395 szt. tj. 23,9% więcej
(+269 szt.) niż w tym samym miesiącu 2023r.

MOTOROWERY
Rejestracje nowych motorowerów w ostatnim miesiącu osiągnęły poziom 381 sztuk (-13% r/r). To kontynuacja spadku z poprzedniego roku, kiedy rynek spadł o 4,8% w porównaniu z 2022r.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w STYCZNIU 2024 roku, które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

eRejestracje - Raport PZPM nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi oraz infrastruktury - STYCZEŃ 2024

Prezentujemy comiesięczną informację prasową  „ e Rejestracje” nt. pierwszych rejestracji nowych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi
Publikacja zawiera szczegółowe analizy dotyczące pierwszych rejestracji samochodów osobowych, samochodów dostawczych do 3,5 t, samochodów ciężarowych pow. 3,5 t., autobusów, motocykli i motorowerów w STYCZNIU 2024r. oraz aktualne informacje o infrastrukturze ładowania i tankowania CNG i LNG.
Odnotowany wzrost rejestracji rok do roku samochodów nisko- i zeroemisyjnych utrzymuje się zasadniczo na tym samym poziomie w ciągu ostatnich miesięcy.
Na szczególną uwagę zasługują dwa obszary, w których obserwujemy spektakularne wzrosty - rejestracje samochodów ciężarowych i rozwój sieci stacji ładowania.
Jeśli chodzi o samochody ciężarowe, to bardzo duże wzrosty rejestracji świadczą o tym, że przeszliśmy z etapu, kiedy rejestrowano kilka sztuk rocznie do stanu, kiedy finalni klienci zaczęli kupować i rejestrować pojazdy, których używają do realizacji rzeczywistych usług i przewozów transportowych.

Wynik styczniowy 2024 roku niestety okazał się znacznie słabszy jeśli chodzi o wzrost e-rejestracji niż rezultat zeszłoroczny (+39%) i wyniósł jedynie +4%. Spowodowało to obniżenie udziału w rynku samochodów bateryjnych do 2,6 %. Również pojazdy dostawcze, ciężarowe i autobusy zanotowały spadki. W tych wszystkich kategoriach wyniosły one po ok. 50%.
W styczniu b.r. rejestracje samochodów hybrydowych odnotowały wyraźny 45% wzrost, co jest zdecydowanie lepszym wynikiem niż w innych krajach europejskich.
Można sądzić, że klienci jeszcze obawiają się np. kłopotów z dostępnością ładowarek, dlatego tu pozostaje szerokie pole do edukacji potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, bo liczba ładowarek rośnie i w samym tylko styczniu 2024 roku przybyło 115 stacji z 233 punktami ładowania. Biorąc pod uwagę fakt, że na rozwój sieci ładowania cały czas przeznaczane są środki z programu „Mój Elektryk”, można oczekiwać dalszego i stabilnego jej wzrostu.
- mówi  Jakub Faryś, prezes PZPM.
Pełna informacja, infografika oraz tabele w zakładce Rynek Motoryzacyjny kliknij tutaj »

ZAPROSZENIE NA ŚNIADANIE BIZNESOWE 22/02/2024

Jako Partner wydarzenia, wspólnie z Ayming Polska zapraszamy na śniadanie biznesowe pod tytułem: Jak finansować projekty innowacyjne w branży motoryzacyjnej?
Miejsce: Biuro Ayming Al. Jerozolimskie 63, Warszawa
TERMIN: 22 luty br. | 10:00 – 12:30
Rejestracja: https://www.ayming.pl/analizy-i-aktualnosci/aktualnosci/wydarzenia/jak-finansowac-projekty-innowacyjne-w-branzy-motoryzacyjnej

Rejestracje używanych samochodów 01 2024

STYCZEŃ   +24,5% r/r

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce w STYCZNIU 2024  roku . Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - styczeń 2024r.

Rejestracje w 2024: styczeń -10,2%

Kolejny miesiąc z rzędu (piąty) spadku na rynku pojazdów użytkowych. Wszystkie składowe grupy samochodów ciężarowych odnotowały spadki. Podwozia samochodowe oraz nieliczne samochody specjalne spadły o 21% a ciągniki samochodowe obniżyły się o 10%. Rynek nowych autobusów nadal rośnie, znowu w tempie trzycyfrowym (+134%). Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był mniejszy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (-29%; -665 szt.)

W styczniu 2024r. zarejestrowano 2 291 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-10,2%) i o 29,3% mniej niż w grudniu ub.r.

Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 141 szt. tj. mniej (-13,9%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 134,4% do poziomu 150 szt.

W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w STYCZNIU 2024 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

Prezentujemy najnowszy raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce  - BRANŻA MOTORYZACYJNA 2023/2024 Edycja Q1/2024 w dwujęzycznej polsko-angielskiej wersji.
W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.

Rok 2023 możemy uznać za udany. Rejestracje samochodów osobowych wzrosły o ponad 13%, a nieco mniejsze – kilkuprocentowe wzrosty – obserwujemy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych. Trzeba jednak zauważyć, że pomimo pandemii, kryzysu półprzewodnikowego i wojny w Ukrainie te dwa segmenty rozwijały się bardzo dobrze, a zeszłoroczny wynik również możemy zaliczyć do udanych. Szczególnie dobrze przedstawiają się wyniki segmentu premium, który odnotował ponad 23% wzrost. Cieszą jednak nie tylko wyniki rynkowe, ale także wzrost produkcji pojazdów, części i podzespołów. W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano o ponad 26% pojazdów więcej niż w roku 2022. Rośnie popularność samochodów nisko- i zeroemisyjnych. W całym roku pojazdy tej kategorii stanowiły prawie 50% rejestracji. Warto również odnotować bardzo dynamiczny wzrost liczby zarejestrowanych autobusów. To bardzo dobry znak, zwłaszcza wobec faktu, że w czasie pandemii wiele miast wstrzymało się z ich zakupami – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Zachęcamy do zapoznania się z publikacją i życzymy miłej lektury kliknij tutaj »