Aktualności

Rejestracje jednośladów - LUTY 2024

Nowe jednoślady:
LUTY  +57,6%    

motocykle:     +66,1% r/r;
motorowery   +32,0% r/r

NOWE JEDNOŚLADY
W lutym 2024 roku zarejestrowano 3 191 nowych jednośladów. Jest to o 1 166 sztuk więcej niż przed rokiem (+57,6%) oraz o 1 415 sztuk więcej w porównaniu ze styczniem (+79,7%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2010r. Tylko w 2008 i 2009 roku zarejestrowano więcej jednośladów (6,6 tys. i 3,6 tys.). Jednak tamte wyniki były napędzane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% rynku. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 79% ogólnej liczby.

MOTOCYKLE
W lutym 2024 roku zarejestrowano 2 531 nowych motocykli, czyli 1 007 sztuk (+66,1%) więcej niż przed rokiem i 1 136 szt. więcej (+124,8%) niż w styczniu br. Kolejny raz rynek motocykli bije miesięczny rekord sprzedaży.

MOTOROWERY
W lutym 2024r zarejestrowano 660 sztuk nowych motorowerów (+32% r/r, +59 szt.). To odwrócenie spadkowego trendu, który miał miejsce w całym 2023r i styczniu br. Lutowy wynik jest też większy od tego ze stycznia br. o 73% (+279 szt.). Rezultat ostatniego miesiąca był nieco większy od średniego wyniku lutego z ostatnich pięciu lat, który wynosi 613 szt.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w LUTYM 2024 roku, które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

Rejestracje używanych samochodów 02 2024

LUTY   +37,0% r/r ; STYCZEŃ-LUTY +30,7%r/r

W lutym 2024 import samochodów używanych do Polski zwiększył się o 37% r/r. Od początku roku jest to 30,7% r/r.
Zmieniła się struktura wiekowa samochodów sprowadzonych w ciągu ostatnich 2 miesięcy do naszego kraju na korzyść aut młodszych, co jest odmianą trendu obowiązującego jeszcze w 2023r.
Samochody w wieku do 4 lat obejmują obecnie 8,2% wobec 5,9% udziału w roku 2023. W przedziale wiekowym od 4 do 10 lat jest to 33,3% wobec 27,6% w ub.r. Natomiast samochody starsze niż 10-letnie odpowiadają na koniec lutego za 58,5% wobec 66,5% udziału w ogólnej liczbie sprowadzonych w tym roku aut.
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce w LUTYM 2024  roku . Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - luty 2024r.

Rejestracje w 2024 r/r: Luty -14,1%; Styczeń - Luty -14,0%

Kolejny miesiąc z rzędu (szósty) spadku na rynku pojazdów użytkowych. Ogólny spadek był wynikiem słabszej sprzedaży ciągników samochodowych, które obniżyły się o blisko 20%, pozostałe składowe grupy wzrosły: nieliczne samochody specjalne o blisko 17%, podwozia samochodowe o 6%, a autobusy o 92%. Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był mniejszy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (-19%; -578 szt.)
roku przybyło 4 776 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-10,5%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 4 459, czyli 14% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 109,9% do 317 szt.
W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w LUTYM 2024 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t luty 2024r.

Rejestracje 2024r: LUTY +18,1% ; STYCZEŃ – LUTY +18,1%

Kolejny miesiąc dużego wzrostu na rynku. Rezultat rejestracji samochodów osobowych najlepszy w historii notowań. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż przeważają ale ich tempo wzrostu było niższe niż cały rynek i ponad dwa razy mniejsze niż rejestracje do klienta indywidualnego. Rynek marek premium sukcesywnie umacnia swoją pozycję, stanowi ponad ¼ całego rynku i rośnie prawie 3x szybciej niż rynek marek popularnych. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (MHEV) +54% i (HEV) (+34%). Udział aut hybrydowych (HEV+MHEV) osiągnął rekordowe niemal ½ rynku . Rejestracje aut bateryjnych (BEV) drugi raz z rzędu urosły w tempie mało imponującym zważywszy trzy i dwucyfrowe wzrosty z ostatnich kilkunastu miesięcy. Samochody bateryjny rosły wolniej niż rynek. W rankingu marek największy wzrost z TOP10 uzyskał Mercedes-Benz +76%, wśród modeli Nissan Qashgai, którego sprzedaż w porównaniu z lutym 2023 zwiększyła się o 198% i który przesunął się w rankingu o 37 pozycji na miejsce dziesiąte.

W lutym 2024r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 51 171 szt. i był o 18,1% wyższy od lutego 2023r. oraz o 27,2% wyższy od stycznia b.r. Osiągnięty rezultat był najwyższym dla omawianego miesiąca w historii notowań, lepszym od najlepszego dotąd 2019 roku. Trzeba jednak zaznaczyć, że tegoroczny luty miał 29 dni roboczych a nie jak zwyczajowo 28 dni a więc porównania tego miesiąca z innymi latami, np. z lutym 2019r powinny brać ten fakt pod uwagę. Nie zmienia to faktu, że tegoroczna średnia dzienna jest na tym samym poziomie co ta z 2019r.
Od początku 2024r. zarejestrowano 98 605 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 18,1% więcej (+15 077 szt.) niż w tym samym okresie 2023 roku. Rejestracje samochodów osobowych w okresie styczeń-luty 2023r osiągnęły poziom 88 769 szt. (+20,7%; +15 198 szt.), a dostawczych 9 836 szt. (-1,2%; -121 szt.).

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - STYCZEŃ 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w styczniu 2024 na podstawie danych GUS
Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH w Polsce w STYCZNIU 2024r. wyróżniła się bardzo wysokimi wynikami w segmencie samochodów osobowych (+41,8%r/r) i ciężarowych (+58,7% r/r). Dane dot. produkcji autobusów nie zostały jeszcze opublikowane przez GUS.
W styczniu br. produkcja silników do samochodów spalinowych również osiągnęła bardzo wysoki wynik 224 tys.szt. , co oznacza wzrost o 10,9% r/r.
SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r: styczeń  +29,5% r/r
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 29,5 tys. samochodów osobowych, o 8,7 tys. szt. (+41,8%r/r) więcej niż w grudniu 2023r. i więcej o 10,6 tys. (+35,9% m/m) niż miesiąc wcześniej.
SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  styczeń  +58,7% r/r
Produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych osiągnęła w ostatnim miesiącu imponujący wynik 33 414 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 58,7%. Wypracowany rezultat jest także znacznie wyższy od grudniowego o 7 710 szt., (+30%r/r).
POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
Dane za miesiąc styczeń 2024 roku zostaną dodane po opublikowaniu ich przez GUS
SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  styczeń +10,9% r/r
W styczniu produkcja silników do samochodów spalinowych zakończyła się bardzo wysokim wynikiem 224 tys. szt.. Jest to więcej o 22 tys.szt. (+10,9% r/r) niż w tym samym miesiącu 2022r..  Wypracowany rezultat jest znacząco wyższy niż miesiąc wcześniej o 70 tys. (+45.5% m/m).
Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Kongres MOVE 4.04.2024

Z przyjemnością pragniemy poinformować, że Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego po raz kolejny objął patronatem kongres MOVE, który odbędzie się 4 kwietnia 2024 r. jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowym Targom Poznańskim.
Zapraszamy na panel dyskusyjny pt."Największe wyzwania w rozwoju elektromobilności w Polsce",w którym weźmie udział Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Motoryzacyjnego.
Dyskusja będzie dotyczyć implementacji celów Unii Europejskiej, zwłaszcza związanych z Green Deal i pakietem Fit for 55, w kontekście polskiej i unijnej gospodarki, a w szczególności branży motoryzacyjnej. Kluczowym tematem będzie wsparcie dla zeroemisyjnych pojazdów i infrastruktury. Eksperci omówią różne strategie przyspieszające transformację zeroemisyjną, biorąc pod uwagę specyficzne uwarunkowania i wyzwania występujące w Polsce. Istotnym aspektem dyskusji będzie również optymalizacja procesu budowy infrastruktury, aby Polska mogła sprostać wymaganiom unijnego transportu towarów.
REJESTRACJA: https://kongresmove.pl/pl?utm_source=Redlink.pl&utm_medium=email&utm_campaign=MOVE%202

Licznik elektromobilności - STYCZEŃ 2024_Początek roku na plusie w segmencie zeroemisyjnego transportu

Według danych z końca stycznia 2024 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 58 341 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 1 628 sztuk – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 52 356 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48 381 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 012 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 19 415 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 697 371 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 szt.
- Spadek dynamiki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce i w Europie w styczniu b.r. pokazuje jednoznacznie, że instrumenty wsparcia dla pojazdów elektrycznych, zarówno osobowych, dostawczych jak i ciężarowych są bardzo ważne dla rozwoju tego segmentu pojazdów. Warto wyciągnąć wnioski z doświadczeń innych krajów i wykorzystać dobre rozwiązania do wzmacniania pozycji sektora zeroemisyjnej motoryzacji w Polsce. Jest to szczególnie pożądane w przypadku infrastruktury ładowania i tankowania wodoru dla wszystkich typów pojazdów - osobowych, dostawczych i ciężarowych. Z tym większą radością cała branża powitała wyczekiwany projekt dofinansowania zakupu pojazdów ciężarowych oraz budowy infrastruktury tym pojazdom dedykowanej  – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Wszystkie edycje dostępne są w zakładce Rynek Motoryzacyjny. Informacja prasowa  kliknij tutaj »

Rejestracje autobusów - STYCZEŃ 2024r.

Nowe autobusy   STYCZEŃ (+134,4% r/r); 

W styczniu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 150 fabryczne nowych autobusów, czyli aż o 86 sztuk więcej niż przed rokiem (+134,4% r/r). To dobry prognostyk na przyszłość, ale należy pamiętać, że początek zeszłego roku był trudny dla całego rynku i dopiero kolejne miesiące przyniosły świetny końcowy wynik, czyli 1 821 rejestracji. Ważny natomiast jest fakt, że odnotowaliśmy plusy we wszystkich segmentach funkcjonalnych (poza niszową kategorią pojazdów szkolnych), co naszym zdaniem oznacza kontynuacje boomu na autobusy. Przede wszystkim cieszy wzrost wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych.

Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji autobusów nowych i używanych w Polsce w STYCZNIU 2024 roku . Analizę przygotował na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM we współpracy z firmą JMK - analizy rynku autobusów.
Informacja prasowa i zestawienia Tutaj »