03_Skoro jest tak źle, to dlaczego jest tak dobrze? Consumer Index

Na początku miesiąca oczy opinii publicznej zwrócone były na północ, gdzie obserwowaliśmy ciąg dalszy wydarzeń z poprzednich miesięcy tj. wybory prezydenta Gdańska oraz protesty stoczniowców w obronie ks. Jankowskiego. W kolejnych dniach Premier stwierdził, że wprowadzenie kilku niedziel bez handlu to chyba nie był najlepszy pomysł, a Kubica zakończył swój inauguracyjny wyścig na ostatnim miejscu. Dodatkowo środowiska nauczycielskie coraz silniej artykułowały swoje postulaty, rolnicy rozsypali jabłka na ulice Warszawy i wyeksportowaliśmy mięso z salmonellą poza granice kraju.

Mimo wszystko po grudniowym spadku marzec to pierwszy miesiąc odbicia Consumer Index , który aktualnie wynosi 6,0%. Każda badana grupa społeczno-zawodowa notuje wzrosty przekraczające zerową wartość wskaźnika. Niemniej jednak wzmożony entuzjazm obserwujemy głównie wśród osób w wieku od 25 do 39 lat (wzrost o 17,5%) oraz w grupie i bezrobotnych (wzrost o 15,7 p.p.). W tym miesiącu na skok optymizmu, akurat wśród tych respondentów wpływ miało „odgrzanie starych” i ogłoszenie nowych programów socjalnych na 2019 rok. Najprawdopodobniej też jest to jedyna przesłanka tłumacząca taki efekt.

Co nas czeka w przyszłych miesiącach? Analizując dane historyczne, zazwyczaj w okresie Świąt Wielkiej Nocy wskaźniki nastrojów konsumenckich notowały mniejsze lub większe wzrosty, ale nie co roku startuje kampania do Europarlamentu. Najprawdopodobniej to właśnie na fundamencie wyborów będą kształtowały się postawy Polaków, bo choć są to wybory na szczeblu międzynarodowym to przewodnie tematy pozostaną lokalne.

Paweł Machała

Strategic Account Manager

pawel.machala@kantar.com