Aktualności

Webinar_Jesteśmy na ostatniej prostej, która ciągle się wydłuża - KSeF w pigułce_19/03/2024

Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w bezpłatnym webinarze z cyklu "Prawo i podatki w automotive" organizowanym we współpracy z Sendero Tax & Legal pt. "Jesteśmy na ostatniej prostej, która ciągle się wydłuża - KSeF w pigułce."
Obowiązek stosowania KSeF został niedawno odsunięty w czasie – na razie nie wiadomo, na jak długo. Jedno jest pewne – w nieodległej przyszłości nowy standard fakturowania wejdzie w życie. Przedsiębiorcy mają zatem więcej czasu, aby przygotować się do kolejnej rewolucyjnej zmiany w sprawozdawczości VAT. W trakcie webinaru Eksperci prostym językiem opowiedzą m.in. czym jest KSeF i faktury ustrukturyzowane , kogo obejmą zmiany, jakie dane trzeba prezentować na nowych e-Fakturach oraz jak skutecznie wdrożyć KSeF . Wyjaśnią także co obecnie dzieje się w temacie KSeF i kiedy obowiązek jego stosowania ostatecznie wejdzie życie. TERMIN webinaru 19/03/2024
REJESTRACJA: https://sendero.clickmeeting.com/jestesmy-na-ostatniej-prostej-ktora-ciagle-sie-wydluza-ksef-w-pigulce/register?_gl=1*1wxg67j*_ga*MTQ3OTU2NDY1Ny4xNjQ2MDQ4NzM1*_ga_K7H94QHX99*MTcxMDE1MjM1Ni4xNDMuMS4xNzEwMTUyNDkxLjU3LjAuMA..

Rejestracje przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych w LUTYM 2024

W lutym rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, osiągnęły łącznie 6 064 szt. i były śladowo mniejsze niż przed rokiem o 0,9%. Spadki w tej części rynku obserwujemy już od lutego 2022 roku. O spadku zadecydowały naczepy.
Grupa przyczep uzyskała w lutym rejestracje na poziomie 4 693 szt. (+15,2% r/r). W porównaniu ze styczniem br. rejestracje w grupie wzrosły o 11,1% (+470 szt.).
Na ogólny wynik złożyło się:

  • 3 143 przyczep lekkich (+20,5% r/r), które wzrosły po spadkach w trzech ostatnich miesiącach i w całym 2023r
  • 992 przyczep ciężarowych (+15,2% r/r). Ta grupa wzrosła drugi raz z rzędu po spadkach z grudnia ub.r. i całego 2023r.
  • 392 przyczep ciężarowych rolniczych (-13,5%), które obniżają rejestracje od maja 2022r.
  • 159 przyczep specjalnych (+8,2%), które wzrosły po spadku z grudnia ub.r. i stycznia br.

Rynek naczep , które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, zmniejszył się o 32,9%. Jest to ósmy kolejny miesiąc spadków. W lutym zarejestrowano 1 371 szt. W porównaniu ze styczniem rynek naczep minimalnie spadł (-0,1%; -19 szt.).

Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje jednośladów - LUTY 2024

Nowe jednoślady:
LUTY  +57,6%    

motocykle:     +66,1% r/r;
motorowery   +32,0% r/r

NOWE JEDNOŚLADY
W lutym 2024 roku zarejestrowano 3 191 nowych jednośladów. Jest to o 1 166 sztuk więcej niż przed rokiem (+57,6%) oraz o 1 415 sztuk więcej w porównaniu ze styczniem (+79,7%). Ten rezultat jest najlepszym wynikiem omawianego miesiąca od 2010r. Tylko w 2008 i 2009 roku zarejestrowano więcej jednośladów (6,6 tys. i 3,6 tys.). Jednak tamte wyniki były napędzane przez rejestracje motorowerów, które stanowiły 90% rynku. W ostatnich latach jest odwrotnie, to rejestracje motocykli stanowią główną część jednośladów, w ostatnim miesiącu stanowiły 79% ogólnej liczby.

MOTOCYKLE
W lutym 2024 roku zarejestrowano 2 531 nowych motocykli, czyli 1 007 sztuk (+66,1%) więcej niż przed rokiem i 1 136 szt. więcej (+124,8%) niż w styczniu br. Kolejny raz rynek motocykli bije miesięczny rekord sprzedaży.

MOTOROWERY
W lutym 2024r zarejestrowano 660 sztuk nowych motorowerów (+32% r/r, +59 szt.). To odwrócenie spadkowego trendu, który miał miejsce w całym 2023r i styczniu br. Lutowy wynik jest też większy od tego ze stycznia br. o 73% (+279 szt.). Rezultat ostatniego miesiąca był nieco większy od średniego wyniku lutego z ostatnich pięciu lat, który wynosi 613 szt.

W dziale Rynek motoryzacyjny przedstawiamy bieżące zestawienia o rejestracjach nowych motocykli i motorowerów w LUTYM 2024 roku, które zespół PZPM przygotował na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami prosimy przejść do działu Rynek motoryzacyjny. Kliknij tutaj »

Rejestracje używanych samochodów 02 2024

LUTY   +37,0% r/r ; STYCZEŃ-LUTY +30,7%r/r

W lutym 2024 import samochodów używanych do Polski zwiększył się o 37% r/r. Od początku roku jest to 30,7% r/r.
Zmieniła się struktura wiekowa samochodów sprowadzonych w ciągu ostatnich 2 miesięcy do naszego kraju na korzyść aut młodszych, co jest odmianą trendu obowiązującego jeszcze w 2023r.
Samochody w wieku do 4 lat obejmują obecnie 8,2% wobec 5,9% udziału w roku 2023. W przedziale wiekowym od 4 do 10 lat jest to 33,3% wobec 27,6% w ub.r. Natomiast samochody starsze niż 10-letnie odpowiadają na koniec lutego za 58,5% wobec 66,5% udziału w ogólnej liczbie sprowadzonych w tym roku aut.
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce w LUTYM 2024  roku . Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - luty 2024r.

Rejestracje w 2024 r/r: Luty -14,1%; Styczeń - Luty -14,0%

Kolejny miesiąc z rzędu (szósty) spadku na rynku pojazdów użytkowych. Ogólny spadek był wynikiem słabszej sprzedaży ciągników samochodowych, które obniżyły się o blisko 20%, pozostałe składowe grupy wzrosły: nieliczne samochody specjalne o blisko 17%, podwozia samochodowe o 6%, a autobusy o 92%. Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był mniejszy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (-19%; -578 szt.)
roku przybyło 4 776 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-10,5%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 4 459, czyli 14% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 109,9% do 317 szt.
W dziale Rynek Motoryzacyjny nowe analizy o pierwszych rejestracjach w LUTYM 2024 roku samochodów ciężarowych i autobusów o DMC powyżej 3,5t  oraz dane o samochodach dostawczych do 3,5t. Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t luty 2024r.

Rejestracje 2024r: LUTY +18,1% ; STYCZEŃ – LUTY +18,1%

Kolejny miesiąc dużego wzrostu na rynku. Rezultat rejestracji samochodów osobowych najlepszy w historii notowań. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż przeważają ale ich tempo wzrostu było niższe niż cały rynek i ponad dwa razy mniejsze niż rejestracje do klienta indywidualnego. Rynek marek premium sukcesywnie umacnia swoją pozycję, stanowi ponad ¼ całego rynku i rośnie prawie 3x szybciej niż rynek marek popularnych. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (MHEV) +54% i (HEV) (+34%). Udział aut hybrydowych (HEV+MHEV) osiągnął rekordowe niemal ½ rynku . Rejestracje aut bateryjnych (BEV) drugi raz z rzędu urosły w tempie mało imponującym zważywszy trzy i dwucyfrowe wzrosty z ostatnich kilkunastu miesięcy. Samochody bateryjny rosły wolniej niż rynek. W rankingu marek największy wzrost z TOP10 uzyskał Mercedes-Benz +76%, wśród modeli Nissan Qashgai, którego sprzedaż w porównaniu z lutym 2023 zwiększyła się o 198% i który przesunął się w rankingu o 37 pozycji na miejsce dziesiąte.

W lutym 2024r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 51 171 szt. i był o 18,1% wyższy od lutego 2023r. oraz o 27,2% wyższy od stycznia b.r. Osiągnięty rezultat był najwyższym dla omawianego miesiąca w historii notowań, lepszym od najlepszego dotąd 2019 roku. Trzeba jednak zaznaczyć, że tegoroczny luty miał 29 dni roboczych a nie jak zwyczajowo 28 dni a więc porównania tego miesiąca z innymi latami, np. z lutym 2019r powinny brać ten fakt pod uwagę. Nie zmienia to faktu, że tegoroczna średnia dzienna jest na tym samym poziomie co ta z 2019r.
Od początku 2024r. zarejestrowano 98 605 szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 18,1% więcej (+15 077 szt.) niż w tym samym okresie 2023 roku. Rejestracje samochodów osobowych w okresie styczeń-luty 2023r osiągnęły poziom 88 769 szt. (+20,7%; +15 198 szt.), a dostawczych 9 836 szt. (-1,2%; -121 szt.).

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - STYCZEŃ 2024

Prezentujemy wyniki dot. PRODUKCJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH oraz SILNIKÓW DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH - w styczniu 2024 na podstawie danych GUS
Wg. najnowszych danych opublikowanych przez GUS PRODUKCJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH w Polsce w STYCZNIU 2024r. wyróżniła się bardzo wysokimi wynikami w segmencie samochodów osobowych (+41,8%r/r) i ciężarowych (+58,7% r/r). Dane dot. produkcji autobusów nie zostały jeszcze opublikowane przez GUS.
W styczniu br. produkcja silników do samochodów spalinowych również osiągnęła bardzo wysoki wynik 224 tys.szt. , co oznacza wzrost o 10,9% r/r.
SAMOCHODY OSOBOWE
zmiana r/r: styczeń  +29,5% r/r
W ostatnim miesiącu wyprodukowano 29,5 tys. samochodów osobowych, o 8,7 tys. szt. (+41,8%r/r) więcej niż w grudniu 2023r. i więcej o 10,6 tys. (+35,9% m/m) niż miesiąc wcześniej.
SAMOCHODY CIĘŻAROWE I CIĄGNIKI ROLNICZE DO CIĄGNIĘCIA NACZEP
zmiana r/r:  styczeń  +58,7% r/r
Produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych osiągnęła w ostatnim miesiącu imponujący wynik 33 414 szt., co przekłada się na wzrost rok do roku o 58,7%. Wypracowany rezultat jest także znacznie wyższy od grudniowego o 7 710 szt., (+30%r/r).
POJAZDY DO TRANSPORTU PUBLICZNEGO
Dane za miesiąc styczeń 2024 roku zostaną dodane po opublikowaniu ich przez GUS
SILNIKI DO POJAZDÓW MECHANICZNYCH
zmiana r/r:  styczeń +10,9% r/r
W styczniu produkcja silników do samochodów spalinowych zakończyła się bardzo wysokim wynikiem 224 tys. szt.. Jest to więcej o 22 tys.szt. (+10,9% r/r) niż w tym samym miesiącu 2022r..  Wypracowany rezultat jest znacząco wyższy niż miesiąc wcześniej o 70 tys. (+45.5% m/m).
Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Kongres MOVE 4.04.2024

Z przyjemnością pragniemy poinformować, że Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego po raz kolejny objął patronatem kongres MOVE, który odbędzie się 4 kwietnia 2024 r. jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowym Targom Poznańskim.
Zapraszamy na panel dyskusyjny pt."Największe wyzwania w rozwoju elektromobilności w Polsce",w którym weźmie udział Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Motoryzacyjnego.
Dyskusja będzie dotyczyć implementacji celów Unii Europejskiej, zwłaszcza związanych z Green Deal i pakietem Fit for 55, w kontekście polskiej i unijnej gospodarki, a w szczególności branży motoryzacyjnej. Kluczowym tematem będzie wsparcie dla zeroemisyjnych pojazdów i infrastruktury. Eksperci omówią różne strategie przyspieszające transformację zeroemisyjną, biorąc pod uwagę specyficzne uwarunkowania i wyzwania występujące w Polsce. Istotnym aspektem dyskusji będzie również optymalizacja procesu budowy infrastruktury, aby Polska mogła sprostać wymaganiom unijnego transportu towarów.
REJESTRACJA: https://kongresmove.pl/pl?utm_source=Redlink.pl&utm_medium=email&utm_campaign=MOVE%202